kan ikke komme over det.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for at du skriver til os, for jeg forstår godt at du har brug for hjælp til at komme videre med dit liv, uden at være bange. Det er rigtig dumt, det den mand gjorde i forhold til dig, og jeg forstår at du er blevet bange for om han kan finde på at lægge videoen ud på nettet. Jeg synes, det var godt, at du sagde det til din mor...

Du fortæller at det nærmest er blevet et tabu hjemme hos jer, og at I ikke snakker om det. Jeg tænker, det kunne være godt hvis din mor får at vide, hvor meget det bekymrer dig. Måske kunne du vise hende det brev, du har skrevet og mit svar..? Din mor kan måske også være med til at støtte dig, hvis hun ved, hvordan du har det.
Der sidder desværre nogle mænd som ikke tænker på, at de kan gøre børn og unge rigtig ondt med deres opførsel på nettet. Jeg tror, at han har truet dig med at ville lægge det ud på nettet, for at få dig til at lade være med at sige det til nogen og gøre dig flov.  Jeg kan ikke vide det, men jeg forestiller mig ikke, at han vil gøre alvor af det, for han udstiller jo også sig selv og det han har gjort på den måde.

Hvis han lægger noget ulovligt ud på nettet, kan han risikere at politiet finder det, og det er han jo nok ikke interesseret i, for så finder de ud af at han er kriminel og det kan han blive straffet for. Derfor tænker jeg at du måske kan føle dig rimelig sikker på at det var tomme trusler han kom med. Du har ikke gjort noget ulovligt, det er kun ham.
 Jeg forstår rigtig godt, at du fortryder det du gjorde. Du kan ikke lave om på det, men måske kan du være med til at advare andre piger om at lade sig lokke til at gøre det samme, ved at skrive til os. Jeg ved, at der er andre piger der har oplevet det samme som dig. Det er ikke ualmindeligt, at man kan komme til at lade sig lokke til at sige eller gøre ting man normalt ikke ville have gjort, når det foregår på internettet.

Ved at få de eksempler frem og fortælle om dem, kan du og andre være med til at gøre opmærksom på at det kan være en fristelse, og forhåbentlig være med til, at I unge kan hjælpe hinanden med at passe på jer selv og andre.

Jeg håber, du er blevet lidt beroliget. Jeg tror som sagt ikke at du behøver at være så bange for at den video kommer ud på nettet. Jeg håber at du snart kan blive i stand til at lægge den historie bag dig så du kan komme videre med dit liv uden at være bange.

Jeg tænker også at du roligt kan få dig en facebook profil, hvis du har lyst til det. Man kan jo lave sine indstillinger på facebook sådan, at det kun er ens venner der kan se profilen, så du risikerer ikke at manden ser den, hvis du lukker den for andre end dine venner.
Hvis du har lyst til at snakke med en rådgiver er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.