Brev
Kærlighed over nettet?
Hej Brevkasse.
Jeg er en pige der lige er blevet 14 her i Januar, jeg har mødt en fyr over nettet som jeg snart har skrevet med i et halvt år.
Han er 13 og er rigtigt rigtigt sød. Vi har set billeder af hinanden og snakket sammen over skype sammen med nogle andre jeg kender.Han bor over i Jylland og jeg bor på Sjælland og vores største drøm er at møde hinanden irl.
Her den 4 Juni skal hans klasse til Roskilde og der bor jeg rigtigt tæt på. Han har spurgt om vi skulle møde hinanden i Roskilde. Han har sine 2 venner med og jeg tager min veninde med. Problemet er bare om det er dumt at møde en man kan lide over nettet?
Han har skrevet at hvis vi skulle mødes ville han gerne betale for pizza og hvis vi skulle gå tur ville han gerne holde i hånd…. og kysse mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.Please hjælp D:
Hilsen pigen i problemer
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du søger gode råd til et møde med en fyr, som du har mødt over Internettet.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du lyder rigtig glad, og det er dejligt for dig, at du har mødt en sød fyr.
Når man møder en på Internettet skal man huske én ting. Man kan ikke vide, hvem personen er, før man har mødt denne. På Internettet kan man udgive sig for at være hvem som helst, og derfor skal man altid være opmærksom og færdes der med omtanke. Og jeg kan høre, at du nok allerede har gjort dig nogle af de her tanker...?
Jeg synes i hvert fald, det lyder som om, du er en fornuftig pige, som tænker over tingene, og ikke bare kaster sig ud i noget, du ikke ved, hvad er.
Jeg kan virkelig godt forstå, at I gerne vil mødes, nu hvor I har skrevet og talt sammen i et halvt år. Det er jo også en oplagt mulighed, nu hvor hans klasse skal til Roskilde i nærheden af dig.
Jeg tænker, at det kunne være en god idé at snakke med dine forældre om det inden, så de ved hvor du er, når I skal mødes. Desuden synes jeg det lyder fornuftigt, at I ikke mødes alene første gang, men at I hver især har et par venner med.
Du skriver, at han gerne vil holde dig i hånden og kysse dig, hvis I skal ses… Her tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du mærker efter om du rent faktisk har lyst til det… Sørg for at mærke efter, hvor dine grænser går, og måske kunne det være en god idé, at fortælle ham inden I mødes, hvor dine grænser går… Måske føles det helt rigtigt, måske har du brug for lige at mærke efter..?
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111 eller UngeChatten, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!