Brev
Internettet
Kære BB.
Jeg er så bange for internettet.
Jeg ved det lyder lidt sjovt men det er jeg. Jeg tør dårligt nok skrive det her brev, men nu gør jeg det alligevel, for det går mig SÅ meget på, så jeg håber VIRKELIG i vil svare mig….
Det fordi at her for 1 år siden filmede jeg mig selv på en app kaldet “videostar” hvor jeg langsomt smed tøjet og til sidst var helt nøgen. Jeg ved ikke hvorfor jeg lavede den. Men da jeg så havde lavet den færdig slettede jeg den så med det samme.
Nu er jeg bange for at videostar stadig har min video og at de kan ligge den på nettet og bruge den mod mig. Det er først gået op for mig her nu, efter den her Snapchat skandale, at de faktisk kan havde den og bruge den til lige hvad de vil.
Jeg er virkelig bange og flov over at jeg lavede den for jeg er slet ikke sådan en pige, der gør sådan noget, og tænk hvis mine forældre ser den! Jeg er så flov over mig selv…. Jeg har den største klump i maven og jeg græder og kan bare slet ikke komme over det. Hvorfor var jeg også så dum og lave sådan en klam video?
Jeg ville bare hører om hvad jeg skal gøre for at komme videre og glemme det.
Jeg ville også hører om i måske ville undersøge om ejeren af appen “video Star” har rettigheder til videoen og om de må bruge den til hvad de vil?
Jeg har selv prøvet og undersøge det, men når jeg så endelig kommer ind på noget kan jeg slet ikke forstå alt den voksensnak.
Jeg tør ikke fortælle mine forældre eller veninder st jeg har lavet videoen, og nu tør jeg næsten slet ikke være på internettet mere på grund af den dumme video.
Jeg har også hørt at facebook har rettigheder til ens chatbeskeder og at en eller anden kan se hvad man søger på, på nettet.
Please hjælp mig, jeg er rigtig bange for at når jeg for børn, at mine børn kan se min video og at alle i min klasse komm er til at kunne se den.
Jeg håber virkelig i vil og kan hjælpe mig for jeg er virkelig bange.
Knus mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Man kan hurtigt blive rigtig bange, hvis man begynder at forestille sig, at sådan en video kunne blive spredt på nettet. Og når du så også har læst om hackingen af "snapsave", kan jeg godt forstå, du føler dig ret usikker på, hvad der kan ske. Men godt at du alligevel tog mod til dig og skrev herind!
Jeg har kigget på det, der hedder "privacy", hos Video Star Appens ejere. Der står, at de ikke gemmer de video'er, man laver, men at de godt kan gøre det, hvis man har valgt at dele dem via f.eks. Youtube, Facebook, Instagram eller på email. Det gætter jeg på, at du ikke gjorde? Så hvis du har slettet videoen igen, findes den ikke noget sted.
Nogle gange bruger Video Star brugernes video'er til at vise frem for andre brugere i appen. Men her gælder det samme - at det gør de kun, hvis man har delt den et sted, hvor den ligger "public" og kan ses af alle. Så hvis du kun gemte den i din kamerarulle på telefonen / ipad'en - eller slet ikke gemte den - tænker jeg ikke, du behøver bekymre dig mere om det.
Du er også bekymret for, om Facebook har rettighederne til dine chatbeskeder, og om "nogen" kan se, hvad du søger efter på nettet. Facebook har ikke rettigheder til dine chatbeskeder, og de offentliggør heller ikke noget, man skriver derinde.
Med hensyn til om der er nogen, der kan se, hvilke sider du besøger på nettet, kan jeg egentlig godt forstå din bekymring, men jeg prøver lige at forklare, hvordan det hænger sammen:
Det er sådan, at der kan blive gemt en såkaldt "cookie" på din computer, når du har besøgt en side på nettet. Den cookie er et lille stykke kode, som husker, at du har været på siden. Det bruges af rigtig mange firmaer til at vide noget om, hvem de skal vise deres reklamer til. Hvis du f.eks. har søgt efter Hunger Games eller set en trailer for en af filmene, vil filmselskabet kunne sørge for, at du får en reklame at se, hvis du besøger en side, hvor der er banner-reklamer. De ved ikke, at det er dig (altså dig som person), men bare at du er en person, der har været interesseret i Hunger Games, og derfor gætter de på, at du nok er interesseret i næste film i rækken. Eller en anden film i samme genre måske.
Sådan kan man vise reklamer for alle mulige ting og sørge for, at vi får nogle reklamer at se, som vi (sandsynligvis) er interesserede i. Og det er jo smart for firmaerne, for så er der større chance for, at vi køber deres produkt.
Hvis du ikke er tryg ved, at der bliver gemt cookies på din computer, kan du bare slette dem. Det kan du gøre i indstillinger på din browser. Hvis du bruger Google Chrome, kan du også være på nettet "inkognito", og så bliver der ikke gemt cookies. Prøv at kigge i menuen oppe i venstre hjørne i Google Chrome - der kan du se det hele.
Men alt i alt vil jeg gerne berolige dig, hvis jeg kan. Det virker som om, du kender en del til sikkerhed på nettet, og jeg tænker faktisk ,at det er en rigtig god ting, at du stiller spørgsmål, når der er noget, du er bange for. Det skal du endelig bare gøre en anden gang - vi vil gøre vores bedste for at svare dig.
Jeg kan også anbefale siden www.sikkerchat.dk, hvor du kan læse om generel netsikkerhed. Der er også en brevkasse, man kan skrive til om samme emne.
Mange hilsener fra BørneTelefonen