Brev
internettet er et ubehageligt sted.
Hej BørneTelefonen.
Jeg skriver mest af alt ind, for at skrive til nogen om det her. Jeg er en ok aktiv reddit bruger, og jeg udforsker mange forskellige subreddits hver dag.
Her i dag faldt jeg over en sub reddit, fyldt med mænd der hader alle kvinder. Jeg kunne ikke stoppe med at læse, og jeg fik det vildt dårligt.
De her mænd har haft forfærdelige oplevelser forårsaget af en kvinde, og nu hår de ud og beskylder hele det kvindelige køn for det. Jeg har det forfærdeligt over det, for de har sku’ ret til at være sure på kvinden der har gjort noget ondt mod dem, men at gå på internettet og skrive om at alle der er gravide med en kvinde burde have en abort, er bare for langt ude.
Jeg får det også vildt dårligt, fordi at jeg bliver automatisk sammenlignet med de værste kvinder der eksisterer, fordi jeg ikke har en penis.
Det er noget der ikke giver nogen mening i mit hoved. Selv hvis en mand gjorde noget ondt mod mig, ville jeg ikke gå ud fra at alle mænd er sådan.
Selv ting som at et mindre antal af unge mænd for sig et arbejde, bliver set som at kvinder har gjort noget forkert. Jeg følte at de direkte angreb mig, selvom de eneste former for interaktioner med dem er at downvote nogen af deres posts.
Jeg har fået det rigtig dårligt over det her, og jeg har virkelig haft brug for at skrive det til nogen.
Tak for at du læste, selv hvis jeg ikke for noget svar.
Pigen der har tænkt sig at holde sig væk fra reddit i lidt tid.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år,
Jeg kan da virkelig godt, at forstå du ikke synes, at det var rart at læse om. Det kan være svært at glemme, når man læser/ser sådan noget. Sådan tror jeg, at mange ville have det.
Internettet er så stort, og har så mange brugere, at man desværre kan finde mange mærkelige og ubehagelige ting derinde.
Men hvor er det godt, at du mærker efter, hvor dine grænser går. For det lyder virkelig som om, at det har været grænseoverskridende for dig at læse om. Det er så vigtigt at kunne. Og så kan du også sige fra! Og argumentere. Det er mega sejt!
Jeg tænker, at det er vigtigt at huske på, at ligesom det ikke er alle kvinder, der er som mændene på reddit beskriver, så er det virkelig heller ikke alle mænd, der er som dem, der skriver derinde. Heldigvis. Dem der skriver derinde, er nok nogle virkelig sure mænd, som bare skal ud med deres vrede. Så er de ligeglade med, hvem der læser det og tænker ikke længere end det.
Der er jo også rigtig mange mænd, der ikke tænker sådan om kvinder. Giver det mon mening?
Jeg kan godt forstå, at det har påvirket dig. Som du selv skriver, er det måske en meget god idé at holde dig lidt væk fra Reddit i noget tid. Eller i hvert fald ikke at læse om den slags derinde. Det gør også, at man får tid til at tænke over, hvad man synes om det. Og hvordan man selv har lyst til at opføre sig, på sådan nogle medier. På den måde, kan en pause være meget god.
Måske du også kunne tage en snak med dine forældre, om det du har læst? Fortæl dem, at du har læst noget på internettet, som virkelig har chokeret dig. Og at du rigtig godt kunne tænke dig at snakke om det. Det kan også være, at du har en god moster, lærer, kusine eller veninde, der ville være god at snakke med det om. Så får man nogle gange nogle perspektiver på, det man har oplevet. Måske kan det være med til at forme nogle holdninger og værdier i dig? Det tror jeg faktisk allerede, at det har gjort - og det er ret cool.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen