internettet er et ubehageligt sted.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 14 år,

Jeg kan da virkelig godt, at forstå du ikke synes, at det var rart at læse om. Det kan være svært at glemme, når man læser/ser sådan noget. Sådan tror jeg, at mange ville have det.

Internettet er så stort, og har så mange brugere, at man desværre kan finde mange mærkelige og ubehagelige ting derinde.
Men hvor er det godt, at du mærker efter, hvor dine grænser går. For det lyder virkelig som om, at det har været grænseoverskridende for dig at læse om. Det er så vigtigt at kunne. Og så kan du også sige fra! Og argumentere. Det er mega sejt!

Jeg tænker, at det er vigtigt at huske på, at ligesom det ikke er alle kvinder, der er som mændene på reddit beskriver, så er det virkelig heller ikke alle mænd, der er som dem, der skriver derinde. Heldigvis. Dem der skriver derinde, er nok nogle virkelig sure mænd, som bare skal ud med deres vrede. Så er de ligeglade med, hvem der læser det og tænker ikke længere end det.
Der er jo også rigtig mange mænd, der ikke tænker sådan om kvinder. Giver det mon mening?

Jeg kan godt forstå, at det har påvirket dig. Som du selv skriver, er det måske en meget god idé at holde dig lidt væk fra Reddit i noget tid. Eller i hvert fald ikke at læse om den slags derinde. Det gør også, at man får tid til at tænke over, hvad man synes om det. Og hvordan man selv har lyst til at opføre sig, på sådan nogle medier. På den måde, kan en pause være meget god.

Måske du også kunne tage en snak med dine forældre, om det du har læst? Fortæl dem, at du har læst noget på internettet, som virkelig har chokeret dig. Og at du rigtig godt kunne tænke dig at snakke om det. Det kan også være, at du har en god moster, lærer, kusine eller veninde, der ville være god at snakke med det om. Så får man nogle gange nogle perspektiver på, det man har oplevet. Måske kan det være med til at forme nogle holdninger og værdier i dig? Det tror jeg faktisk allerede, at det har gjort - og det er ret cool.

Mange hilsner fra
BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.