Internet/pc

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år, tak for dit brev med titlen "Internet/PC".

Du skriver, at du igennem 3 år har haft et stort forbrug af computer, og jeg vil give dig ret i, at 10 timer om dagen er et stort forbrug. Og som jeg forstår dig, så savner du rigtige venner irl, og dem, der køber tjenester af dig er tilsyneladende ikke venner...
Jeg tænker på, hvordan dine forældres holdning er til dit store forbrug? Ved de mon noget om det? Hvis du vender op og ned på dag og nat, kan det vel ikke undgås at gå ud over din skolegang? Har dine lærere bemærket noget? Eller er der andre, der har udtrykt bekymring for dig..?
Det er sådan, at man kan blive afhængig af computerspil og brug af internettet. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om det er sket for dig, men jeg tænker,at de mange timer foran skærmen hver dag, er bekymrende. Derfor tror jeg det er nødvendigt, at du får noget hjælp fra nogle voksne, som kan hjælpe dig med at lægge en plan for, hvad du skal gøre. Jeg ved der findes gratis rådgivning (og behandlingstilbud) til folk, der har udviklet afhængighed af spil. Måske kunne du få nogen til at undersøge, om det var noget for dig..?
Jeg tænker, det er meget positivt, at du nu gerne vil have noget hjælp til at komme ud af det store forbrug - og også få nogle rigtige venner.
Var det muligt for dig at tale med dine forældre om, hvordan de evt. kunne hjælpe dig med at sætte tidsgrænser på hvor meget du bruger din PC?
Foregår der nogle aktiviteter på din skole eller i dit område, som du måske kunne få lyst til at deltage i - og på den måde begynde at få kontakt med andre. Det kunne også være, at der i din klasse var en eller flere, som du kunne lave noget andet med i din fritid end at sidde foran computeren.
Det kan være svært lige pludselig at ændre 3 års vaner. Hvis ikke du ved, hvem du kan gå til, for at få hjælp, så kunne du måske ringe til BørneTelefonen og snakke noget mere med en rådgiver om, hvad du kan gøre?

Mange hilsener
BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.