Brev
Hvad skal jeg gøre
Hej BørneTelefonen.
Jeg har et problem. Jeg har mødt denne her fyr på internettet altså et spil. Nu har vi kendt hinanden i et år og, stoler på ham og elsker ham sygt højt det gør han så også. Han spurte mig om kærester her for nogle dag siden og, jeg sagde selvfølgelig ja. Men problemet er at han bor i KBH og jeg bor på Jylland 4 timer imellem os. Vi vil virkelig gerne møde hinanden men, mine forældre er MEGA MEGA MEGA MEGET overbeskyttende. Så derfor kan jeg ikke fortælle dem noget om det. Jeg vil virkelig som i virkelig gerne møde hammen, mine forældre… og hvis i siger jeg skal sige det gør jeg det ikke fordi jeg kan bare ikke. Jeg kan ikke gøre for, jeg må ikke noget engang tag et sted hen alene hvis det fx er på skolen eller noget må hellere ikke sove hos en veninde. Skal jeg tag til Kbh uden mine forældre ved det eller skal han komme?? Eller hvad skal jeg virkelig hjælp mig
Fra den 12 årig pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige
Tak for dit brev. Og tillykke med, at du har fundet kæreste på internettet. Det er dejligt at læse om, at I begge er glade for hinanden.
Jeg kan godt se, at der er et problem i, at I bor langt fra hinanden og kan godt se, at du selvfølgelig rigtig gerne vil møde ham.
Men samtidig kan jeg også se, hvorfor dine forældre gerne vil passe på dig – også selvom det måske nogle gange kan føles lidt for meget, når du ikke må tage alene til skolen eller sove hos en veninde.
Hvis du ønsker at møde ham, synes jeg det allerbedste ville være, hvis du kunne fortælle om det til dine forældre. Og jeg vil rigtig gerne fortælle dig lidt om, hvorfor det ville være godt, hvis dine forældre vidste det:
Du synes, at du kender din kæreste rigtig godt. Men desværre er der nogle børn og unge, der har oplevet, at nogen, de har skrevet sammen med, ikke helt har været dem, de har udgivet sig som.
Hvis du og ham rigtig gerne ville mødes, kunne jeres forældre måske hjælpe jer til at få det til at ske? Måske kunne du aftale med din kæreste, at hans forældre ringede til dine forældre, så de sammen kunne aftale, hvor det kunne ske?
Der er også nogle mere generelle idéer til, hvad man kan gøre, hvis man skal mødes med nogen for første gang. Hvis du mødes med ham, vil jeg anbefale, at du ikke er alene. Og jeg vil anbefale, at I mødes på et offentligt sted (indkøbscenter, banegård eller lignende). Et sted, hvor der er andre mennesker. Det ville også være rigtig godt, hvis der var en voksen, der kunne følge dig – allerhelst en af dine forældre?
Du spørger i brevet, om jeg synes, du skal tage til København, uden at dine forældre ved det. Og det synes jeg ikke, du skal. Det er en lang tur, som også koster en del penge. Og samtidig er der risiko for, at dine forældre på en eller anden måde finder ud af det – og fremover giver dig lov til endnu mindre. Og hvis nu han ikke er den, som du tror han er, så er det rigtig skidt at du møder ham alene, uden dine forældre ved det.
Men jeg synes til gengæld, du skal prøve at snakke med dine forældre. Jeg synes, I skal snakke om, at du måske langsomt kunne få lov til mere og mere. Et sted du kunne starte, var om du ikke kunne få lov til at sove hos din veninde. Det lyder som en snak, du og dine forældre ville have brug for, at I havde. Måske kender du en voksen (pædagog, lærer eller en voksen fra familien) som kunne være med og støtte dig, når du snakker med dine forældre?
Jeg håber at du har fået lyst til at tænke lidt over de ting, jeg har skrevet i mit svar til dig. Og jeg håber, at du overvejer det en ekstra gang, hvis du går med tanker om at tage til København uden at dine forældre ved det. Og jeg håber, at det lykkes at finde en løsning sammen med dine forældre, så du kan få lov til at se din kæreste.
Der er faktisk en anden, der har skrevet til BørneTelefonen. Hun er 1 år ældre end dig. Hun har også mødt en over internettet, som hun gerne vil mødes med. Men ligesom dine forældre, tror hun ikke, hendes forældre vil gå med til, at de skal mødes. Hvis du har lyst, kan du læse hendes brev og svaret på hendes brev her: https://bornetelefonen.dk/brevkasse/internet-ven/
Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen