Hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14
Tak for dit brev og undskyld, vi har været så længe om at svare - vi er simpelthen kommet bagud med alle vores besvarelser lige for tiden...
Måske har problemet i mellemtiden løst sig på den ene eller anden måde? Forhåbentlig har din ven indset, at hans trusler ikke er i orden, og at han gik alt for vidt, da han forsøgte at afpresse dig..?

Men hvis ikke, tingene er gået i orden på nuværende tidspunkt, så tænker jeg, at det nu er på høje tid at få ham til at indse, at han dels har overskredet dine grænser, dels har gjort noget ulovligt! Jeg ved, at mange i din situation nødigt vil involvere de voksne, men jeg tænker faktisk, at det vil være nødvendigt i dit tilfælde, hvis ikke din ven er kommet til fornuft!

Det er min erfaring at de fleste voksne (både forældre og lærere) faktisk gerne vil hjælpe, når de opdager, at nogen er kommet galt af sted på nettet. Somme tider sker der det, at de voksne lige overvældes af en ubehagelig trang til at moralprædike og placere skyldfølelse hos den, der betror sig; men som regel, så kommer de faktisk til fornuft igen, når lige de har sundet sig...

Sagt med andre ord: Jeg kan ikke garantere at den voksne vil reagere fuldkommen hensigtsmæssigt, men jeg tror, han/ hun vil gøre sit bedste for at hjælpe dig, da det jo faktisk er dig, der er kommet i klemme her!

Så for at minimere risikoen for at den voksne overmandes af "hvad-tænkte-du-dog-på" og "har-jeg-ikke-sagt-at" taler, så vil jeg foreslå dig, at du starter med at sige, at du længe har villet fortælle noget, men at du var bange for deres reaktion. (Det plejer at få de fleste til at tage det lidt roligt.) Derefter kunne du enten fortælle, hvad der er sket (eller vise dit brev sammen med mit svar.) Hvad tænker du mon om det?

Når alt kommer til alt, så er det jo faktisk ret almindeligt, at man eksperimenterer lidt med frække billeder og den slags. Og eftersom du ikke sendte billederne til en komplet fremmed, men til en ven, som du stolede på, så har du jo vist, at du faktisk forsøgte at passe på dig selv og tage dine forholdsregler!

Hvis ikke du kan finde en voksen, du er tryg ved at gå til, så vil jeg foreslå dig at skrive til din ven, at du vil melde ham til politiet, hvis ikke han stopper øjeblikkeligt! For det han gør er ulovligt! Mit gæt er, at det nok vil give ham en forskrækkelse, der er stor nok til, han holder op med at true dig. Måske skal du også overveje, om ikke du har en veninde, som du kan inddrage i sagen, så ikke du står med det helt alene...

Jeg krydser fingre for dig - og husk at du meget gerne må ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du får brug for at vende din situation med en rådgiver.

Knus og kram fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.