Hjælp

Hej bb

Så her idag, var min ven og mig sammen på strøget. Han sagde at han haveT haft sex med en pige sammen med hans ven. Og jeg blev nysgerri ot spurgte hvem d var, han endte med at sige at d er en pige som går i min klasse. Det er en af min sådan ok veninder. hun er 12 år. Hun har allerede bollet mange og drikker og ryger!! De har åbenbart også optaget at de boller hende, og han ville gerne vise mig videoen men jeg sagde nej! hvad skal jeg gøre?

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 13 år,

Tak for dit brev. Jeg bliver helt varm i hjertet af at læse dit brev, som jeg synes er fyldt med rigtig gode holdninger og omsorg over for dig selv og andre. Hvor er det godt og flot, at du har skrevet.

Jeg har meget stor respekt for, at du siger nej til at se den video. Du er en god rollemodel for andre, som ikke har det mod som dig, og det skal du holde fast i og bruge til at få hjælp fra en voksen, som kan tage en snak med de drenge, der har filmet deres sex med pigen på 12 år.

Har du en lærer på din skole, som du har tillid til, som du kan fortælle, hvad der er sket? Hvis din lærer får kendskab til den slags ting, har han/hun pligt til at hjælpe. Jeg forstår godt, hvis det kan føles svært for dig at skulle fortælle, men det er super vigtigt, at videoen bliver slettet, og at de får en snak om hele den situation, og at din lærer også får øje på, at pigen på 12 år måske har brug for lidt hjælp af en voksen.

Du kan også tænke det som en rigtig god viden for din lærer. Udover at læreren skal tage en snak med drengene og have et fokus på pigen, kan din lærer også  bruge den oplevelse til at tage en samtale med hele klassen om de sociale medier og om hvornår, man har sex og om vigtigheden af tryghed ved det første sex.

Du kan også snakke med din forældre. Det ved jeg godt også kan være en lidt svær snak at tage hul på, men jeg tænker, at dine forældre måske gerne vil tale med dig og støtte dig. Mange forældre ved slet ikke, hvad deres børn laver på sociale medier, men vil faktisk gerne hjælpe.

Og du tager ikke bare afstand fra videoen, du vil også gerne hjælpe og få det stoppet  – det er megasejt. Dine forældre kunne så hjælpe dig med at få snakket med din lærer. Som en hjælp kan du bruge brevet og svaret til os at snakke ud fra.

Det kan også være at du (enten selv eller sammen med dine forældre) kan kigge på denne side: SletDet, der handler om, hvordan man stopper deling af krænkende billeder og videoer.

Måske har du brug for lidt mere snak, så kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Hvis din lærer eller dine forældre gerne vil have råd, så kan de også ringe til os på ForældreTelefonen.

De bedste Hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.