Brev
HJÆLP
hej mit naven er …
jeg har lig været på en hjemme sider der hedder omegel og det var en han tog et bliller af mig og sat en nøgen man in og sager han vil viser det til alle vis jeg ikke gør vad han siger
HJÆLP MIG PLS
VED IKKE VAD JEG SKAL GØRE
pls svar hutit
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ... Tak for dit brev! Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse, du har haft på nettet. Jeg kan godt forstå, du spørger om hurtig hjælp!   Jeg kender ikke så meget til den hjemmeside, du fortæller om, men jeg kan se, at hjemmesiden er en slags chat for personer over 18 år. Jeg kan godt forstå, at det har været en voldsom oplevelse for dig. Selvom stedet er for personer over 18 år, er det ikke i orden, at en mand tog et billede af dig og truer dig med, at han vil vise billedet til alle, hvis du ikke gør, som han siger. Mandens opførsel er meget ulovlig, og det er vigtigt, at han bliver stoppet i sin opførsel – og at du får talt med nogen om den ubehagelige oplevelse, du har haft. Derfor er det nødvendigt, at du får fortalt det til en voksen, som er tæt på dig. Kan du komme i tanke om en voksen, som du har det godt med, og som du stoler på? Det kan f.eks. være dine forældre? Det kan også være en lærer på din skole? Eller måske en vens mor eller far? Det kan også være, at du går i en klub eller til en sport, hvor du måske har en træner, du vil kunne tale med. Det vigtigste er, at du får snakket med en voksen om det, du har oplevet, så det kan stoppes.  Jeg tænker på, om manden mon har fået din mailadresse, dit Facebook-navn eller dit mobilnummer? Hvis han har det, er det vigtigt, at du også får sagt det til en voksen. Så kan den voksne hjælpe dig med at få manden til at stoppe med at kontakte dig og true dig. Hvis manden har skrevet til dig eller på anden måde henvendt sig, så sørg for at gemme beviserne/beskederne, de kan bruges, når du skal snakke med en voksen om det og også som beviser, hvis det kommer på tale at manden skal anmeldes. Det kræver rigtig meget mod at skrive om det, du har oplevet, så jeg synes, det er stærkt af dig, at du har skrevet brevet her til mig. Måske kan du også vise en voksen brevet her – sammen med mit svar? På den måde kan den voksne hurtigt læse, hvad du har oplevet, så han eller hun kan hjælpe dig. Du må også meget gerne SMS’e eller ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på BørneChatten, som du finder her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx. Telefonen og chatten har åbent fra klokken 11-23 hver dag. Det er gratis at ringe. Jeg håber, at du kan finde lidt mere mod frem, og at du får fortalt en voksen tæt på dig, om de ting, du har oplevet! Tanker og kærlige hilsner BørneTelefonen