Brev
har vist mig
hej
jeg er en dreng på 13 år
jeg spillede på en side hvor jeg mødte en dreng
han skrev at jeg var smuk og at han ville ønske jeg var hans kæreste og alt muligt om hvor fantastisk jeg var. (jeg er ikke til dreng men piger).
når men han sendte så en venneanmodning inde på skype jeg sagde ja. så skrev vi, han spurgte så om han måtte spørger om noget jeg sagde ja. han spugte så om jeg ville gøre ham en tjeneste og så få nogle poletter for det.poletter det er poin inde på den side vi mødtes. når men jeg sagde ja, han sagde så at han ville se mig onanere. jeg sagde nej.
han blev så ved og ved med at plage og han stoppede ikke.
og så en dag skypede vi så og jeg onanerede for ham og han sagde ikke noget han lagde så på.
efter noget stykke tid fik jeg det dårligt, og jeg vidste det jo godt aat det jeg havde gjort var dumt og har også fået at vide massere af gange at jeg ikke skulle skype med folk jeg ikke kender.
mine forældre har fortalt det tusind gange
jeg så dum.
når men så slettede jeg ham fordi jeg var så dum at havde onanerede for ham. men så skrev han så til mig inde på den der side vi mødtes at han havde optaget mig i mens og at han ville likke det op på nettet vis jeg ikke gjorde som han sagde og snakkede med ham.men da jeg ikke gjorde det skrev han at han havde lagt det op på nettet og at der allerede var 32000 der havde set mig onanere.
jeg blev bange og ked af det.
den næste besked stod der…. har overvejet at der nu er 75000 personer der har set din video hvor du onanere.
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
ttør ikke sige det til mine forældre de ville skamme sig over mig. og jeg vil ikke ha at videoen ligger på nettet.
han bliver ved med at true
har ikke noget navn på ham eller ved ikke hvor gammel han er.
hvad skal jeg gøre.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit modige brev. Jeg forstår virkelig godt, at den mand har skræmt dig. Jeg ved, at mange andre piger og drenge desværre kommer ud for det samme som dig, også selv om I egentlig er gode til at passe på jer selv på nettet og godt kender til alle de gode råd og advarsler. Man kan blive revet med og komme til at gøre noget, man fortryder - problemet er bare når det så kan blive brugt mod en til trusler, som i dit tilfælde.
Det kan være så svært at fortælle sine forældre det, og det beskriver du også virkelig godt hvorfor - man skammer sig og er bange for, at de bliver skuffede, når de nu har sagt det så mange gange. Jeg har talt med andre, der har haft det på samme måde, og jeg forstår virkelig godt, at du ikke har lyst til at fortælle det til dine forældre. Men nogle gange kan man være nødt til det alligevel, hvis man skal have stoppet noget, der er løbet lidt løbsk, og som man ikke helt selv kan overskue. Det viser sig som regel, at forældrene vil gøre alt hvad de kan for at hjælpe, og at de slet ikke reagerer så voldsomt, som man havde frygtet.
De fleste voksne har, hvis man spørger dem, prøvet på et eller andet tidspunkt at gøre noget, de virkelig fortrød, og det har dine forældre sikkert også. Der er bare forskel på, om det bliver "dokumenteret" og delt med tusindvis af andre, og det kan jeg godt forstå, hvis du er bange for. Jeg kan ikke vide, om den mand rent faktisk har lagt den video ud, som han siger, man uanset hvad så skal man tage den slags trusler alvorligt - og det ved jeg, at politiet også gør, hvis man anmelder det. Og når jeg skriver politiet, så ved jeg godt, at du måske igen bliver skræmt, men hæng på - så forklarer jeg lidt mere.
Jeg har engang besøgt den afdeling hos politiet, hvor de har med internet-kriminalitet at gøre, og de er rigtig dygtige til at finde frem til dem, der lokker børn og unge til at vise sig selv nøgne eller gøre seksuelle ting for at få point eller andre "goder" i spil (eller ligefrem penge). Det, du har været udsat for, hører under internet-kriminalitet. Det er ulovligt at optage andre og lægge det ud på nettet - og det er også ulovligt, hvis man bare truer med at gøre det og afpresser andre. Og fordi du er under 18, tager politiet det meget alvorligt. Politiet kan godt opspore dem, der gør det, hvis de får de rigtige oplysninger. Som regel kan de finde ud af det ved at kigge på din computer og ved at kigge i logfiler fra de sites, hvor du har skrevet med manden. Så selv om du ikke ved så meget om ham, kan det sagtens være, at de kan finde ham.
Hvis det er tilfældet, at manden rent faktisk har lagt noget video på nettet med dig, er det politiet, der hurtigst kan få det fjernet igen. Jeg ved godt, at du måske kan tænke, at du helst ville undgå, at politiet skulle indblandes, for så vil dine forældre jo få det at vide, men hvis det nu er tilfældet, at der ligger en video med dig på nettet, tænker jeg, at det trods alt er bedre at få den fjernet nu - også selv om det kræver, at dine forældre får at vide, hvad der er sket. Du kan bede om, at de ikke får selve videoen at se, og du kan også selv sige til dem, at du helst ikke vil have, at de ser den. Det gætter jeg på, at de vil respektere, hvis de finder ud af, hvor bange du er blevet.
Det kan også være, at han ikke har delt din video, selv om han truer dig med det. Jeg ved ikke, om du har set videoen ligge noget sted? Men uanset hvad, er truslen der jo stadig, og den vil nok være der, indtil man finder frem til ham. Mit gæt er, at han nok også har udsat andre for det, og at de måske heller ikke tør sige noget... Og så kan sådan en mand jo skade rigtig mange børn og slippe afsted med det.
Jeg vil sådan håbe, at du kan finde modet til at gå til nogen, der kan få det stoppet. Her på BørneTelefonen kan vi godt hjælpe dig med at kontakte politiet, hvis du ringer eller skriver direkte til os på 116111 eller på chatten herinde. Men vi kan ikke forhindre, at dine forældre får det at vide, for når et barn snakker med politiet, skal forældrene have besked. Jeg ved, at det har været noget, der beroligede nogle børn, at de havde en fra BørneTelefonen til at hjælpe med at snakke med deres forældre - eller en anden voksen. Så hvis du har en rigtig cool lærer, der vil kunne støtte dig, kunne det også være en mulighed. Eller en anden voksen - hvis du tænker rigtig godt over, hvem du måske kunne gå til...
Som sagt er vi klar til at hjælpe dig, og vi vil også rigtig gerne snakke mere med dig om det med at være bange for, at forældrene får det at vide, for det kender vi rigtig meget til og forstår rigtig godt.
De bedste tanker til dig fra BørneTelefonen