Brev
Har hacket en Facebook profil
Kære Brevkasse
Jeg har gjordt noget rigtig dumt!!!
Jeg “kom til at hacke” min ex venindes Facebook profil.
Det er en lang historie om hvorfor jeg gjorde det, men vi var uvenner og så snakkede jeg med nogle af mine andre veninder om det.
Vi snakkede om at hun sikker skrev alle mulige ting om mig til andre folk, så jokede vi lidt rundt med at vi skulle prøve at gætte hendes password til Facebook.
Jeg skal lige understrege at det var 100% en joke!!! Men den joke blev så til virkelighed da jeg faktisk gættede hendes password i første forsøg.
Jeg ville logge ud igen med det samme (for det er var SÅ forkert) men så kom der en besked ind om mig. Jeg kunne ikke lade være med at læse den, jeg blev ret såret og sur over det som stod i samtalen så jeg tig screenshots af samtalen.
Jeg min ex veninde at jeg vidste det som hun havde skrevet om mig og hun gættede at jeg havde hacket hendes Facebook profil.
Jeg ville snakke med hende om det i skolen og forklare mig selv, men hun gider ikke at snakke.
Nu har hun fortalt alt til vores klasselærer og jeg er ret bange for hvad der kommer til at ske!
Jeg er bange for at alle for det at vide og tænker alt at jeg er sindsyg eller sådan noget.
Jeg fylder 15 om en måned og jeg er bange for at hun måske vil anmelde mig….
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg har problemer med at sove for jeg ligger bare og tænker på alt det her!
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. En del af at være ung, er desværre, at man nogle gange kan komme til at gøre noget dumt. Det var forkert af din ex-veninde at skrive grimme ting om dig. Og som jeg kan se, at du godt selv ved, var det forkert af dig at hacke din ex-venindes Facebook-profil. Du skulle naturligvis have logget ud igen med det samme. Men det allervigtigste er, at du bagefter har forsøgt at gøre det godt igen med at snakke med din ex-veninde. Desværre var hun ikke klar til at snakke. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med nogle flere idéer til, hvad du kan gøre.
Din ex-veninde har sagt det videre til din klasselærer, og det har gjort dig bange for, at alle får det at vide, og at du måske bliver anmeldt. Jeg tror ikke, hun ville fortælle om det til alle – for så tror jeg, at hun allerede havde gjort det. Og jeg kan heller ikke forestille mig, du skulle blive anmeldt – det tror jeg nemlig ikke ville gavne nogen.
Men din klasselærer vil selvfølgelig håndtere det på en eller anden måde, når din ex-veninde er gået til ham eller hende. Jeg kan forestille mig, at klasselæreren ville starte med at snakke med jer hver for sig – og måske bagefter snakke med jer begge to. Det her løses bedst, hvis I begge får mulighed for at snakke ud om, hvad der er sket.
Jeg kan forestille mig, at du lige nu går og har det rigtigt dårligt, fordi du går rundt og venter på, hvad der skal ske? Måske kunne du bede klasselæreren om en snak? For her kan du nemlig bede ham/hende fortælle, hvordan han/hun vil hjælpe jer med at få løst konflikten.
Ved dine forældre noget om alt det her? Hvis de endnu ikke ved noget, synes jeg, du skal overveje at fortælle dem det. Så vil de være bedre forberedte, hvis klasselæreren fx vælger at ringe til dem. Måske kender dine forældre din ex-venindes forældre? Og måske kunne det være en hjælp, hvis dine forældre kunne snakke med hendes forældre?
Jeg håber, du har fået nogle idéer, du har lyst til at prøve af. Hvis du har brug for flere, eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen