Brev
Han er voksen og kalder mig søde, og jeg kender ham næsten ikke.
Hej
Jeg skriver til jer fordi jeg ærligtalt har ingen ide om hvordan jeg skal håndtere denne her situation.
Du skal nok lige have hele historien for at kunne forstå.
For ikke specielt lang tid siden, tog min veninde og jeg til en event for både børn, unge og voksne. Vi er meget modne for vores alder, så vi havde ingen problemer med også at deltage i samtaler med voksne. Her mødte vi så en masse nye mennesker, bla. En lidt “spøjs” mand som jeg vil kalde Q, for ikke at udstille ham.
Han er nok 15-20 år ældre end min veninde og jeg, hvilket jo betyder at han ikke er en vi har set siden da, men bare er venner med på Facebook.
Men så begyndte han at skrive til os, specielt mig, for en uge siden ca. Vi skrev små korte beskeder sammen som fx. “Hvordan går det? 🙂 ” osv. Det gik egentlig meget fint i starten, indtil han fandt ud af at jeg er Biseksuel. Han havde ikke noget imod det. Tværtimod, så ville han meget gerne snakke omkring det, og stille mig spørgsmål.
Jeg skrev til ham at jeg er meget åben om det, og jeg ikke har nogen problemer med at snakke om det. Så begyndte han at spørge mig om hvor mine grænser var, i forhold til spørgsmål.
Jeg skrev at når folk begyndte at spørge om hvordan sex fungere mellem piger og piger og meget private spørgsmål, der går mine grænser altså, da jeg hverken har lyst til at besvare de spørgsmål eller helt har forstand på dem da jeg som sagt er så ung.
Det var han meget ok med, og jeg var meget glad for at han gad og spørge om det, så det ikke blev grænseoverskridende. Men det gjorde det så. Han skrev alt muligt med, hvis jeg var tryg ved det, kunne vi godt have “seksuelle samtaler” ( er stadig ikke helt sikker på hvad han mente med det. Altså om det var ‘Sexet snak’ eller om det bare var snak om min seksualitet. Hvad end det var, gad jeg egentlig ikke snakke med ham ), og begyndte at kalde mig ‘søde’.
Jeg skrev at jeg ikke er vant til at snakke om min seksualitet med voksne, og derfor ikke helt gad at snakke om det med ham. Jeg skrev også at det ikke var noget han skulle tage personligt, da det generelt bare var voksne jeg ikke gad snakke med ( hvilket ikke heeeeelt er rigtigt ).
Min sidste besked i den samtale var “Godnat” da jeg bare ville have samtalen til at slutte, siden jeg begyndte at få det lidt ubehageligt. Hans sidste besked derimod var “Godnat søde :)”. Der følte jeg mig ekstra ubehageligt til mode og derfor skriver jeg til jer.
Hvad skal jeg gøre? Han har jo egentlig ikke gjordt noget ulovligt eller andet i den retning, og han har skrevet en masse gange at han ikke har villet have at jeg skulle misforstå ham, og se ham som en klam mand der kun var ude efter sex med mig. Men alene det at han føler at han bliver nødt til at nævne det, får mig til at blive lidt urolig og ubehageligt til mode.
Skal jeg spørge min lærer om hjælp, skal jeg blokere ham, eller hvad skal jeg?
Skal også lige siges at han et tidspunkt skrev til min veninde ( samme veninde som jeg nævnte tidligere ) at hvis hun ikke havde været så ung kunne deres samtale godt have taget en seksuel drejning, men hun havde intet seksuelt nævnt.
( Jeg tør ikke helt at fortælle mine forældre om det, da jeg er bange for at have handlet forkert, og ikke vil gøre dem ‘bange’/urolige )
Håber virkelig i ser det her, for jeg har aldrig været mere forvirret over hvad jeg skal gøre.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er så fint, at du skriver og spørger, hvad du skal gøre, for når voksne mennesker, gør én følelsesmæssigt forvirret, så er det rigtig vigtigt at høre andres perspektiv på sagen.
Du har ikke gjort noget forkert. Det vil jeg gerne slå fast.
Du er et ungt åbent og ærligt menneske, som er god til at tale med andre mennesker, og som også kender sine egne grænser, og det er altså rigtig flot, når man kun er 14 år.
Jeg kunne forestille mig, at du sikkert også har brug for og lyst til at tale om nogle af de ting, du har på hjerte - selvfølgelig på dine egne præmisser, så derfor er du til at starte med almindeligt åben overfor Q.
Det er der ikke noget underligt eller forkert i. Det er helt naturligt, at man har behov for at dele tanker, holdninger og oplevelser og følelser med andre - også voksne.
Det er derimod ikke passende eller ok, at en voksen tager kontakt til to mindreårige piger på de sociale medier med det formål at etablere en form for relation og derefter begynde at tale personligt og seksuelt med dem. på en måde, hvor han vil have sig selv til at fremstå som en god voksen og lige lader en bemærkning falde, som absolut er over grænsen. Det er ikke normalt. Sådan gør almindelige voksne mennesker ikke. De ved godt, at det er upassende. Og de ville heller ikke have et sådant behov selv.
Det er rigtigt, at han måske ikke har gjort noget ulovligt, men en voksen mand bør ikke tale med så unge piger om deres seksualitet. Og selvom han ikke som sådan bruger upassende ord, så borer han efter, at I skal tale om sex. Der er hele tiden undertoner af noget seksuelt, selvom han skriver, at det ikke er det og han ikke vil overskride grænser. Det er en form  for manipulering med dig og din veninde, som jeg ser det.
Det vil altså sige, at han bevæger sig ud i noget, der bestemt har ulovlige undertoner, og som kunne ende med at blive det, hvis du eller din veninde gik ind i samtalen og begyndte at fortælle ham ting, fordi I tænker, at det er rart at få talt med en voksen med erfaring.
Her vil jeg så sige, at han ikke optræder som voksen. Jeg vil mene, at han har bagtankder ved at have den type samtaler og kontakt med jer. Han vil til enhver tid påstå andet, er jeg sikker på. Du har mærket, at det ikke er ok. Det skal du stole og lytte til dig selv i!
I skal passe meget på den type voksne. Det er det vi kalder for grooming, som jeg ser det. Du kan læse mere om grooming her: https://redbarnet.dk/skole/sikkerchat/forfoerelse-paa-nettet/hvad-er-grooming/
Jeg synes helt sikkert, at det er en god idé at tale med din lærer om det, så du har en voksen i din nærhed, som kan rådgive dig. Det er rigtig vigtigt. Måske vil din lærer også kunne hjælpe dig med, hvordan du skal gribe en eventuel samtale med dine forældre an, for jeg synes faktisk, at det vil være en god idé at tale med dem om det.
Og så synes jeg, at du enten bare skal afvise og blokere Q uden at sige noget til ham - eller at du skal skrive til ham, at du gør det, fordi han er upassende og grænseoverskridende. Du kan eventuelt skrive til ham, at du har talt med dine forældre og/eller din lærer, så han forstår, at han er "afsløret" og derved ikke kontakter jer igen - og nok tænker sig om en ekstra gang, før han tager kontakt til andre piger. Det vil også være godt, hvis din lærer eller forældre også vil hjælpe med at anmelde det. Måske er han kendt af politiet eller ikke blevet anmeldt før? Det tænker jeg, at I kan vurdere sammen med en god voksen.
Det er selvfølgelig ikke dit ansvar, men det vil være rigtig fint, hvis du fik sagt fra, så han forstår, at han ikke bare kan prøve at lokke unge piger til at tale om private og intime ting, uden at det får konsekvenser.
Men som sagt, så er det vigtigt, at du har en voksen ved din side, for det her er ikke noget, du selv skal stå med eller tage ansvar for.
Hvis du har brug for at tale med en voksen, du ikke kender, så kan du altid kontakte BørneTelefonen på telefon, sms eller chat. Nummeret er 116 111. Du er anonym, og det er gratis.
Det kan være, hvis du har brug for at tale om denne sag - eller bare i det hele taget. Og hvis du fx har nogle spørgsmål vedrørende seksualitet, så er du velkommen på 1161111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen