Halvnøgenbilleder.

hej jeg har det problem at min veninde og jeg har taget nogle billeder hvor vi står sammen uden noget på overkroppen, men holder for brysterne.. en dag tog en min venindes telefon og nu har ALLE det billede og det gør mig meget ked af det..

hvordan skal jeg få det slettet? jeg kan slet ikke sove fordi det er så pinligt.. hvad kan jeg gøre for det forsvinder og folk stopper med at drille…?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år.

Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive. Jeg kan godt læse, at du synes, det er rigtig pinligt, og det kan jeg godt forstå.

Du spørger, om hvordan du kan slette det billede af dig og din veninde. Sådan som jeg forstår dit brev, så er der flere telefoner, som har fotoet af dig og din veninde? Jeg kan godt forstå, at det virker uoverskueligt for dig at få det foto slettet. Jeg tænker, du skal snakke med din veninde og spørge om, hvor mange der har fotoet på deres telefon, så du får et overblik over, hvem der fysisk har det, og hvem der har set det.

Dem som har fotoet på deres telefon, skal du bede om at slette fotoet. Faktisk er det ulovligt at bruge andre folks billeder uden deres tilladelse, så de skal slette billedet, hvis du beder dem om det...
Det kan være en svær opgave at skulle løse, og er ikke rimelig du skal stå med alene. Kunne det tænkes, du fortalte det til din lærer - fortalte hvor dårligt du har det med det hele, så kan din lærer tage det op i klassen. Det ved jeg godt kan være voldsomt, men det er vigtigt at give det fokus, så det ikke sker igen for dig eller dine veninder. Jeg tror, det er en rigtig god snak at have i jeres klasse, for der er mange som dig, der fortryder, når de har taget nøgne, halvnøgne eller halv påklædte fotos af sig selv og lagt det på FB eller som dig på telefonen, så det er en følelse, du deler med rigtig mange.

Måske har du lidt mere mod til at fortælle det til dine forældre? Jeg ved godt, du skriver, du føler dig pinlig. Nogle gange kan det være en hjælp at få fortalt sin historie, så man kan få den støtte man har brug for, når man er allermest ked af det. Det kan godt være, at dine forældre ikke lige forstår, men hvis du fortæller, hvor meget du tænker på det, og hvor ked af det du er; så tror jeg de vil prøve at give dig den støtte, du har brug for lige nu. Det er helt normalt at komme til at sige ting og lave ting, man fortryder. Det prøver de fleste af os en eller flere gange i vores liv!  Det bedste for dig, tror jeg, er at du står ved, at du er ked af det og har brug for hjælp og støtte lige nu.

Til sidst vil jeg lige gentage: Det er ulovligt at gå i andres telefoner, og det er ulovligt at sende private fotos af andre videre uden deres tilladelse. Det er faktisk strafbart og det er jo ikke sikkert at de andre tænker over det. MEn måske ville det være en god viden at have for jer alle sammen.?

Håber du kan bruge svaret.

Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.