Hacked ex kærestes Snapchat

Jeg har hacket min ex kærestes Snapchat og læst hvad han har skrevet med forskellige personer.

En af mine bedste venner har sp skrevet med min ex og spurgte om han var blevet hacket og så sagde min ex ja.

Min bedste ven sagde at det måske kunne være mig der havde gjordt det. Så vus min ex ser det så vil han dræbe mig.

Hved ikke hvad jeg skal gøre

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Nogle gange er det super svært at modstå sin nysgerrighed. Også selvom man godt ved, at man gør noget, man ikke må eller kan tillade sig. Og bagefter får man det rigtig skidt, især hvis det bliver opdaget. Som regel forstår man først for sent, hvor usmart det var.
Men gjort er gjort. Du kan ikke spole tiden tilbage og gøre det hele om, men du kan lade være med at logge dig ind igen.

Alle begår fejl, og alle gør nogle gange nogle ting, der ikke er særlig smarte. Derfor bør problemet ikke blæses alt for stort op.

Selvom din ven har sagt, at han tror, at det er dig, så kan han ikke bevise det, medmindre han ser dig gøre det, eller medmindre du stadig er logget på, på din computer/telefon. Derfor tænker jeg, at du kan tage det helt roligt.

Det er selvfølgelig ikke særlig rart at tænke på, at han har lugtet lunten, men på den anden side er det heller ikke rart for din eks at vide, at nogen har været inde på hans bruger. Måske ville det være bedst at sige, at det er dig, som kom til at logge dig ind. Så kan I får talt om det, og du behøver ikke at gå med frygten for at blive afsløret.

Skulle det endelig blive rigtig opdaget, at det er dig, så må du lægge dig fladt ned og sige undskyld og prøve at forklare, hvorfor du gjorde det.

I sådan en situation får man mest ud af at være helt ærlig. Det har folk respekt for. Og man har også tendens til hurtigere at tilgive og glemme ting, hvis alle kort lægges på bordet.

Hvis folk derimod kan mærke, at man skjuler noget, så bliver de nogle gange ved med at tale om det. Derfor: Vær altid ærlig, hvis du bliver afsløret i noget, der ikke er så smart.

Hvis du kan mærke, at noget bliver ubehageligt imellem dig og dine venner, så tal med jeres klasselærer eller en anden voksen på skolen, hvis I går i klasse/skole sammen.

Det er altid en god idé at få hjælp af en god voksen, hvis problemerne vokser jer over hovedet.

Til sidst vil jeg lige nævne, at det faktisk er forbudt at logge sig ind på andres brugere, så det må du love ikke at gøre igen.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.