Brev
Hacked ex kærestes Snapchat
Jeg har hacket min ex kærestes Snapchat og læst hvad han har skrevet med forskellige personer.
En af mine bedste venner har sp skrevet med min ex og spurgte om han var blevet hacket og så sagde min ex ja.
Min bedste ven sagde at det måske kunne være mig der havde gjordt det. Så vus min ex ser det så vil han dræbe mig.
Hved ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Nogle gange er det super svært at modstå sin nysgerrighed. Også selvom man godt ved, at man gør noget, man ikke må eller kan tillade sig. Og bagefter får man det rigtig skidt, især hvis det bliver opdaget. Som regel forstår man først for sent, hvor usmart det var.
Men gjort er gjort. Du kan ikke spole tiden tilbage og gøre det hele om, men du kan lade være med at logge dig ind igen.
Alle begår fejl, og alle gør nogle gange nogle ting, der ikke er særlig smarte. Derfor bør problemet ikke blæses alt for stort op.
Selvom din ven har sagt, at han tror, at det er dig, så kan han ikke bevise det, medmindre han ser dig gøre det, eller medmindre du stadig er logget på, på din computer/telefon. Derfor tænker jeg, at du kan tage det helt roligt.
Det er selvfølgelig ikke særlig rart at tænke på, at han har lugtet lunten, men på den anden side er det heller ikke rart for din eks at vide, at nogen har været inde på hans bruger. Måske ville det være bedst at sige, at det er dig, som kom til at logge dig ind. Så kan I får talt om det, og du behøver ikke at gå med frygten for at blive afsløret.
Skulle det endelig blive rigtig opdaget, at det er dig, så må du lægge dig fladt ned og sige undskyld og prøve at forklare, hvorfor du gjorde det.
I sådan en situation får man mest ud af at være helt ærlig. Det har folk respekt for. Og man har også tendens til hurtigere at tilgive og glemme ting, hvis alle kort lægges på bordet.
Hvis folk derimod kan mærke, at man skjuler noget, så bliver de nogle gange ved med at tale om det. Derfor: Vær altid ærlig, hvis du bliver afsløret i noget, der ikke er så smart.
Hvis du kan mærke, at noget bliver ubehageligt imellem dig og dine venner, så tal med jeres klasselærer eller en anden voksen på skolen, hvis I går i klasse/skole sammen.
Det er altid en god idé at få hjælp af en god voksen, hvis problemerne vokser jer over hovedet.
Til sidst vil jeg lige nævne, at det faktisk er forbudt at logge sig ind på andres brugere, så det må du love ikke at gøre igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen