genopbygning af tillid, eller..?

hej børnebrevkasse.

jeg er en pige på 14 snart 15.

jeg har aldrig rigtig haft venner..(udover de å som jeg har idag, fra skolen) så jeg har skrevet med mange jeg ikke kender på facebook. jeg begyndte med at flirte med nogen stykker og nogle blev mere seriøse end andre.. jeg har sendt en del nøgenbilleder til de forskellige og de sagde alle at jeg er lækker(på trods af at jeg ikke selv kan lide min krop, er lav og overvægtig og har megakorte ben).

en dag fandt jeg så et billede af mig på en facebook gruppe jeg er med i, og jeg fik blokeret billedet og anmeldt ham der lagde det op, men mine forældre og søskende har nået at se det. der gik 2 dage eller såndan oget og så kom billedet op igen, hvor jeg også fik det væk igen, og den her gang nåede mine forældre ikke at se det.

en jeg flirter med(og som jeg har haft sex med her for en måned siden) spurgte om han skulle komme og trøste mig om natten, og jeg sagde at det måtte han meget gerne. han kom men min mor var oppe og hun opdagede aftalen før han var kommet ind, og jeg fik mega ballade.

og i forvejen har der været en episode med nogle hashkager fra holland som jeg havde taget med hjem.. men hvertfald, nu har jeg ingen mobil og jeg må under ingen omstændighedder skive med folk på facebook hvis jeg ikke kender dem.

det er jo også fair nok men, der er en som jeg har været sådan lidt kærester med i over et halvt år, og vi har mødtes før(på en campingplads, og den aftale havde også været lidt lusket) men ham må jeg nu heller ikke skrive med. og det tager livet af mig!

ham og jeg har noget helt specielt og de perioder hvor vi ikke skriver sammen er jeg altid deprimeret.

han er snart 18 og jeg er snart 15.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 snart 15,
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen. Jeg er rigtig glad for, du skriver herind og fortæller om dine netoplevelser. Jeg kan godt forstå det må være helt enormt svært for dig, når du ikke må skrive eller være sammen med din kammerat fra campingpladsen. Måske tænker du det er svært, når det forbud kommer oven i de andre regler, du har fået fra dine forældre?
Når jeg læser dit brev, bliver jeg bekymret for dig og spekulerer på hvordan du har det. Jeg tænker ikke, at det er en god idé at skrive med folk du ikke kender over nettet, det er det samme du selv beskriver, men hvem har du så talt med om det..?
Jeg spekulerer på om du har talt med dine forældre, eller om de mest har lavet regler og forbud for dig i forhold til mobiltelefonen og brugen af nettet…for at passe på dig?  Kan du tale med dine forældre, om hvordan du har det, og måske oven i købet betro dig til dem? Måske fortælle dem om de andre billeder, de ikke ved du har lagt på nettet? Hvordan vil du have det med sådan en snak...?
Et af de nøgenbilleder, du har delt på nettet, er kommet frem i en gruppe du selv er med i, men hvor mon de andre billeder ligger henne…? Jeg ved ikke om du tænker over det, det kan være du ikke spekulerer så meget over det lige nu, men hvad nu hvis du fremover gentagende gange støder på de billeder rundt om på nettet, hvordan mon det vil være at opleve det…?
Måske er det svært at finde hoved og hale i, og derfor tænker jeg det er noget du er nød til at få voksenhjælp til at få ryddet op i. Kan det være dine forældre du fortæller det til, måske spekulerer du over hvad de vil sige til det...? De bliver måske usikre på, hvordan de bedst kan hjælpe og støtte dig? Jeg tænker de måske kan kontakte vores ForældreTelefonen på 35 55 55 57, de kan ringe og være anonyme - tror du det er en mulighed for jer…?
En anden voksen du kan tale med er din skoles sundhedsplejerske, er det måske en mulighed for dig at aftale en tid ved hende…? Mange gange er de gode at tale med i forhold til, hvordan du har det med dig selv og din krop. Det er også tit at sundhedsplejerskerne kan have nogle gode råd til, hvilke ting og oplevelser, det er nødvendigt at tage sig i agt overfor. Det kan også være, at der er en SSP konsulent på din skole eller i din kommune som du kan tale med. SSP konsulenten har jo dagligt kontakt med børn og unge, og ved også noget om hvad der kan hjælpe dig.  Når jeg skriver sådan, er det fordi jeg tænker, du måske har brug for en voksen at tale med, i forhold til hvordan du har det med dig selv og billederne som er på nettet.
Jeg kan læse af dit brev, at du har nogle erfaringer med sex, så jeg vil alligevel anbefale dig en hjemmeside der hedder www.sexlinien.dk . På den side er der en masse gode råd til børn og unge omkring sex, både i forhold til netoplevelser, som du har haft, men også i forhold til at passe på sig selv og sin krop. Der er også mulighed for at få rådgivning der. Jeg tænker siden vil være interessant for dig, hvad siger du til at se på den side...? Det kan godt være, at du ikke synes det er fedt det jeg skriver nu? Men jeg synes, at jeg også vil fortælle dig, at når du er under 15 år, så er det ikke tilladt for en der ældre end dig, at have sex med dig. Så din ven på 18 år kan altså komme i problemer, hvis det bliver anmeldt - det ved jeg ikke om I har talt om?
Hvis du i en periode har brugt meget af din tid på nettet, er du måske ikke så meget ude blandt børn på din egen alder ud over  skoletiden. Kan det være en idé for dig, at se lidt på nogle fritidsinteresser, det er nogle gange muligt at møde nye venner der.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om hvordan du har det, og hvis der er andre ting du har brug for at tale om.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.