Brev
Forelskelse
Hej
jeg er halv kærester med en som jeg har mødt på internettet og jeg ved han ikke er en voksen mand for vi skriver også på snapchat og der er jo billeder
når men jeg vil gerne mødes med ham (det skal lige siges han er snart 14 )
når men jeg tør ikke sige noget til mine pleje forældre om at jeg har en kæreste for det er for tideligt siger de
vil i ikke være søde at hjælpe mig!!?
Knus C
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C,
Tak for dit brev, som handler om, at du gerne vil mødes den dreng, som du er "halv-kærester" med.
Det lyder rart, at du har mødt en sød dreng! Det virker som om, at du godt ved, at man skal være forsigtig, når man møder andre på internettet. Man kan ikke altid se, om den person, man snakker med, nu i virkeligheden også er dén, som han siger, han er. Så det er rigitig godt, at du er forsigtig.
Du fortæller, at dine plejeforældre synes, at det er for tidligt for dig at få en kæreste. Det får mig til at tænke på, om du mon har prøvet at fortælle om drengen før? Jeg bliver også lidt nysgerrig på, om de mon sagde noget om, hvorfor de synes, det er for tidligt? Jeg kan godt forstå, at du ikke føler, du tør fortælle dem om drengen, når de har sagt sådan. Men jeg synes, det er vigtigt, at du alligevel prøver at snakke med dem igen. Jeg tænker på, om dine plejeforældre mon vil føle sig mere trygge ved, at du har en "halv-kæreste", hvis du kan fortælle meget om ham. Du ved, hvor gammel han er, men ved du mon også hvilken by, han bor i? Ved du, om han bor sammen med sin mor og far? Har han mon søskende? Hvor går han i skole? Ved hans forældre mon, at I taler sammen og gerne vil mødes?
Jeg tænker også på, om du har snakket med drengen om, hvor I skal mødes og hvordan? Måske kunne I prøve at lave en plan over, hvor I kunne mødes, hvordan I kunne komme derhen, hvad I skulle lave og hvordan I kom hjem igen? Hvis I har prøvet at lave sådan en plan, kan det være, at dine plejeforældre forstår, at I har tænkt meget over det.
Har du mon tænkt på, om dine plejeforældre kunne være med til at møde drengen? Måske kunne de køre dig hen til det sted, I skal mødes? Det kan også være, at dine plejeforældre og drengens forældre, eller dem, som han bor hos, kan snakke i telefon sammen, før I mødes? Kunne du forestille dig, at dine plejeforældre vil have det bedre med, at I gerne vil mødes, hvis de kan være i nærheden af jer? Måske kan de f.eks. sidde på en café i nærheden af det sted, du skal mødes med drengen? Eller måske kan I mødes hjemme hos dig?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Og jeg håber, at du får talt med dine plejeforældre, så du kan mødes med drengen. Det er vigtigt at have aftalt sådan et møde med de voksne, så de hurtigt kan være ved dig, hvis du f.eks. alligevel ikke har lyst til at være sammen med drengen. Drengen er en smule ældre end dig, og måske har I alligevel ikke lige lyst til at lave de samme ting, når I mødes. I den situation er det også rigtig godt, at dine plejeforældre ved, hvor du er, så de f.eks. kan hente dig.
Hvis du har lyst til at tale mere om, hvordan du kan tale med dine forældre om drengen eller hvis der er andet, du gerne vil tale om, må du meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til Chatten.
De bedste hilsner
BørneTelefonen