for ung?

hej bb.

da jeg var ni havde nogle af pigerne i min klasse snakket om sex-videoer og alt sådan noget så jeg blev nysgerrig og gik ind på en sex-hjemmeside for at se hvad det var.

da jeg kom ind på en hjemmeside kom der en pop op tingest op hvor der var et billede af en nøgen dame. jeg blev lidt nervøs og prøvede at få den væk (jeg brugte min mors computer) men jeg kunne ikke.

mit spørgmål er om det var en dårlig ide for nogle gange når jeg ikke ved hvad jeg skal lave går jeg ind på sådan nogle hjemmesider (altså kun nogle gange). please help me ps. undskyld hvis mit brev blev for langt.

Kh E

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære E.Tak for dit brev til vores brevkasse. Jeg håber ikke, du har ventet al for længe på et svar! Dit brev er slet ikke for langt - derimod er mit svar endt med at blive lidt langt. Jeg håber, det går...Det er helt almindeligt, at man kan blive nysgerrig – og måske lige frem ender med at søge efter og se sex-videoer på nettet. Det er en "forbudt" voksenverden, som man måske har gjort sig tanker om. I dag er det let at finde sex-videoer på nettet. Det er der mange andre børn og unge, der også har prøvet. Så jeg håber ikke, du tænker, at det er pinligt/flovt. Problemet med sex-hjemmesider er, at indholdet jo er tænkt og lavet til voksne. Til voksne, der altså har erfaringer med sex. Derfor kan man være ret sikker på, at man – især hvis man ofte besøger den slags sider – vil se noget, som man er for lille til. Det kan være en rigtig ubehagelig oplevelse, som i værste fald kan give en forkert forståelse af, hvad sex er. Den sex, som man ser i sex-videoer, er skuespil. Det betyder, at de mennesker og det, som filmene handler om, er fantasier. Det er altså ikke virkelighed. Det vil være rigtig ærgerligt, for når du bliver ældre, er det jo vigtigt, at du gør dig dine egne seksuelle erfaringer. Den sex, som man ser på sex-hjemmesider kan gøre, at man tror, at sex er noget helt andet, end det rent faktisk er.Du spørger, om det er en dårlig ide, at du nogle gange besøger sex-hjemmesider. Fordi jeg er voksen – og fordi du er så ung, som du er, vil jeg svare ja. Når jeg læser dit brev, kan jeg se, at du kalder dit brev "For ung?". Det viser, at du måske faktisk også selv føler, at det er en verden, som du for ung til. Har jeg mon ret i det? Du skriver, at du besøger hjemmesiderne alene (og dit brev tyder også på, at det ikke er noget, du har lyst til, at din mor finder ud af). Det betyder, at det kan være rigtig svært at tale med andre, hvis du oplever noget ubehageligt på nettet. Jeg forstår sagtens, at du indimellem er lidt nysgerrig, men jeg er bange for, at du ender med at få en dårlig oplevelse. Derfor er mit vigtigste råd ikke, at du helt stopper med den slags hjemmesider, men derimod at minde dig om, at du skal passe godt på dig selv... Både i "virkeligheden" og på internettet. Jeg håber, at jeg med mit svar har fået forklaret dig, hvorfor det kan være en dårlig ide at besøge den slags hjemmesider, når man er så ung som dig. Hvis du har lyst, kan du på vores hjemmeside læse mere om sex og porno: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet/Hjaelp.aspx. Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det. Tak for dit modige brev! De bedste hilsner fraBørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.