Brev
for ung?
hej bb.
da jeg var ni havde nogle af pigerne i min klasse snakket om sex-videoer og alt sådan noget så jeg blev nysgerrig og gik ind på en sex-hjemmeside for at se hvad det var.
da jeg kom ind på en hjemmeside kom der en pop op tingest op hvor der var et billede af en nøgen dame. jeg blev lidt nervøs og prøvede at få den væk (jeg brugte min mors computer) men jeg kunne ikke.
mit spørgmål er om det var en dårlig ide for nogle gange når jeg ikke ved hvad jeg skal lave går jeg ind på sådan nogle hjemmesider (altså kun nogle gange). please help me ps. undskyld hvis mit brev blev for langt.
Kh E
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære E.Tak for dit brev til vores brevkasse. Jeg håber ikke, du har ventet al for længe på et svar! Dit brev er slet ikke for langt - derimod er mit svar endt med at blive lidt langt. Jeg håber, det går...Det er helt almindeligt, at man kan blive nysgerrig – og måske lige frem ender med at søge efter og se sex-videoer på nettet. Det er en "forbudt" voksenverden, som man måske har gjort sig tanker om. I dag er det let at finde sex-videoer på nettet. Det er der mange andre børn og unge, der også har prøvet. Så jeg håber ikke, du tænker, at det er pinligt/flovt. Problemet med sex-hjemmesider er, at indholdet jo er tænkt og lavet til voksne. Til voksne, der altså har erfaringer med sex. Derfor kan man være ret sikker på, at man – især hvis man ofte besøger den slags sider – vil se noget, som man er for lille til. Det kan være en rigtig ubehagelig oplevelse, som i værste fald kan give en forkert forståelse af, hvad sex er. Den sex, som man ser i sex-videoer, er skuespil. Det betyder, at de mennesker og det, som filmene handler om, er fantasier. Det er altså ikke virkelighed. Det vil være rigtig ærgerligt, for når du bliver ældre, er det jo vigtigt, at du gør dig dine egne seksuelle erfaringer. Den sex, som man ser på sex-hjemmesider kan gøre, at man tror, at sex er noget helt andet, end det rent faktisk er.Du spørger, om det er en dårlig ide, at du nogle gange besøger sex-hjemmesider. Fordi jeg er voksen – og fordi du er så ung, som du er, vil jeg svare ja. Når jeg læser dit brev, kan jeg se, at du kalder dit brev "For ung?". Det viser, at du måske faktisk også selv føler, at det er en verden, som du for ung til. Har jeg mon ret i det? Du skriver, at du besøger hjemmesiderne alene (og dit brev tyder også på, at det ikke er noget, du har lyst til, at din mor finder ud af). Det betyder, at det kan være rigtig svært at tale med andre, hvis du oplever noget ubehageligt på nettet. Jeg forstår sagtens, at du indimellem er lidt nysgerrig, men jeg er bange for, at du ender med at få en dårlig oplevelse. Derfor er mit vigtigste råd ikke, at du helt stopper med den slags hjemmesider, men derimod at minde dig om, at du skal passe godt på dig selv... Både i "virkeligheden" og på internettet. Jeg håber, at jeg med mit svar har fået forklaret dig, hvorfor det kan være en dårlig ide at besøge den slags hjemmesider, når man er så ung som dig. Hvis du har lyst, kan du på vores hjemmeside læse mere om sex og porno: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet/Hjaelp.aspx. Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det. Tak for dit modige brev! De bedste hilsner fraBørneTelefonen