Brev
f*ck
Øhm, hej.
Jeg er en pige på 13.
Siden jeg begyndte på sociale medier, har min mor været meget beskyttende over hvem jeg må snakke med (ingen fremmede).
Men fordi jeg, en 13-årig der selvfølgelig skal prøve nye ting, er så dum så dum, selvfølgelig snakker med folk, online.
Og jeg fortyder det ikke! En del af mine bedste venner er online!
inklusiv min kæreste.
Jeg ved han ikke er pedo, for han sender billeder flere gange om dagen!
og nu er jeg blevet så hårdt knyttet til disse venner, at jeg ikke kan give slip..
Min mor har direkte sagt: “Jeg gør dit liv til et helvede, hvis du bryder min tro på dig!”
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere..
hjælp mig, please..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13år,
Tak for dit brev! Jeg tror mange på din alder kan nikke genkendende til din situation, og det er meget naturligt at skulle afprøve lidt grænser. Mødre kan godt have en tendens til at være lidt for beskyttende fra tid til anden, og selvom det ofte er irriterende, så plejer der at være en god grund. Sikkerhed på nettet er ikke noget man skal spøge med nu om dage og der er desværre talrige eksempler på piger og drenge som har været “forsigtige” og alligevel har fået en kæmpe overraskelse. Derudover er der desværre en stigende tendens til at unge får delt private/intime billeder af sig selv til andre som de har stolet på.
Jeg er sikker på at din mor, kun vil det bedste for dig og grunden til at hun er lidt hård, er fordi hun er bekymret for dig. Jeg ville tale med hende og sige tingene som de er. Du må fortælle din mor at du har truffet nogle beslutninger som ikke var hensigtsmæssige, og at du vægter det at være ærlig over for hende meget højt.
Uanset hvad må vi nok erkende at hun finder ud af det på et tidspunkt! .. Altid bedst at sige det selv!
Du har heldigvis ikke oplevet noget ubehageligt, og det er heller ikke sikkert at du gør det, men alligevel er der er en række forholdsregler som du selv kan (og bør tage).
Aldrig del et billede du ikke kan leve med ender på de sociale billeder. Det er for eksempel et intimt billede.
Arranger ikke møder med personer du ikke kender. Hvis du gerne vil møde dem skal du have en af dine forældre, eller en anden voksen med! Vi er godt klar over at det er lidt mærkeligt, men det er for din egen sikkerheds skyld.
Del ikke personlige oplysninger. Såsom din fødselsdag/cpr.nr., adresse eller skole mv.
Jeg tænker at dig og din mor kunne tale sammen og lave nogle regler for netop dig, og din færden på nettet. Jeg er sikker på din mor vil foretrække mere fleksible regler hvor du er ærlig frem for at du gemmer ting for hende.
På følgende link https://www.bornetelefonen.dk/tema/problemer-på-nettet har vi en række information omkring at have problemer på nettet. Det er mest “hvis skaden er sket”, hvis man kan sige det, men det er måske meget godt hvis du kan læse noget af det igennem og få en ide om din sikkerhed på de sociale medier.
Red Barnet har også lavet en rigtig fin hjemmeside omkring sikker chat, som du kan finde her: https://redbarnet.dk/skole/sikkerchat/.
Der er en guide til børn og unge der har fået delt private billeder eller informationer omkring det. Derudover har de også en side til forældrene, som måske kunne være godt for din mor at kigge på.
Måske det endda kan være en god idé at få din mor til at tale med andre forældre fra din klasse om deres regler og forholdsregler?
Når det er sagt, så er nettet jo også et sted, hvor man kan opleve og have mange gode snakke med venner, ligesom du også har med dine venner og din kæreste. Det skal man ikke glemme og jeg håber din mor også vil tænker over dette, når I forhåbentlig sammen lægger nogle regler for, hvordan du bedst færdes på nettet i fremtiden. Det lyder lidt hårdt, din mor har sagt, hun vil gøre dit liv til et helvede, hvis du bryder din tillid til hende, men jeg håber og tror I kan få en god snak. Måske du kan vise mor dit brev til os og mit svar. Det viser du tænker over tingene og det har betydning, hvad din mor siger.
Jeg håber at I finder en god løsning.
Kærlig hilsen Børnetelefonen