Facebook nøgenbilleder af pige, koden lurede en fyr.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 17 år,
Mange tak for dit brev. Jeg forstår udmærket dit dilemma, for det er en svær situation du uforskyldt er blevet bragt i. Du får et lidt”anderledes” svar, for jeg tænker, at det er en vigtig beslutning du står overfor. Og en beslutning som måske også kan hjælpe dig med, at lære dig selv bedre at kende. Dilemmaet: På den ene side har du fået kendskabtil noget ulovligt (for det er ulovligt at hacke sig ind og læse og stjæle andres private breve og billeder) og moralsk helt, helt forkert. Det er både krænkende og grænseoverskridende. Du er naturligt målløs over at nogen kan finde på at handle sådan, og det lyder som om, du syntes det mest rigtige vil være at sige det til pigen? Så hun kan få stoppet krænkelserne og beskytte sine private beskeder og intime billeder. På den anden side har du slet ikke lyst til: At have fået den viden du har fået, til at være blevet blandet ind i det forkerte drengen gør, eller til at dine valg fårbetydning for dine klassekammerater:At pigen bliver krænket og (fortsat) beluret og bestjålet, eller at drengen bliver afsløret og måske bortvist fraskolen. Det lyder også lidt som om, du føler det kan blive din ”skyld”, hvis han bliver smidt ud? Det havde været meget lettere, hvis du ikke var blevet blandet ind i drengens krænkelser og ulovlige handlinger. Men du ER blevet blandet ind i det. Det blev du i det øjeblik, din kammerat fortalte dig, om jeres fælles klassekammerats ulovlige og krænkende handlinger. For viden forpligter. Og UANSEThvad du gør – taler eller tier – så vil det få konsekvenser for BÅDE pigen og drengen fra din klasse. Så du står som du skriver, med et dilemma, hvor du er nød til at finde ud af, hvad du gør. At træffe et valg du kan leve med . Jeg ved det er svært, at skulle træffe valget. Det kan føles lidt som et valg mellem pest eller kolera – Begge valg er noget møg. For det er ikke let at blive trukket ind i den slags dramaer. Men det er en del af det at modnes og blive voksen. At man har pligt til at tage stillingtil de ting, der sker omkring en. At man tager ansvar for sine egne handlinger og valg. At man skal finde ud af, hvilket menneske man ønsker at være, hvilken verden man vil bidrage til og hvilke værdier man ønsker at kæmpe for. Jeg kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre . I stedet kan jeg stille dig nogle udfordrende spørgsmål, som måske kan hjælpe dig med at træffe dit valg: Hvis du var pigen, der er blevet bestjålet og krænket, ville du så ønske at dem der vidste det hjalp dig og fortalte det? Tror du drengen vil fortsætte med at kikke i og stjæle fra pigens private breve og billeder? Og vil han gøre det samme mod andre? Vil du kunne leve med ikke at handle på din viden? Også selvom det gik ud over pigen der er blevet groft krænket (ligesom alle dem hun skrev med) og bestjålet? Vil du kunne leve med at have handlet på din viden? Også selvom drengen måske blev smidt udfra jeres skole? Vil du beskytte pigen mod krænkelserne og tyverierne? Eller vil du hellere beskytte drengen mod konsekvenserne af hans ulovlige handlinger? Hvis det va rdin bedste veninde der stod i din situation, og hun spurgte dig hvad, hun skulle gøre, hvad ville du så råde hende til? Hvad tror du dine forældre ville råde dig til at gøre? Hvad tror du din kammerat (ham der fortalte dig det) tænker om situationen? Og har det betydning for dig? Hvis du havde viden om et cykeltyveri, ville du så sige det? Hvis du havde viden om, hvem der havde begået en voldtægt, ville du så sige det? Og hvorfor? Er konsekvenserne af drengens handlinger dit ansvar? Pigens ansvar? Skolens ansvar?Eller alene hans eget? Hvad kan der ske med drengen på lang sigt, hvis du vælger at tie? Eller at tale? Hvad kan der ske pigen på lang sigt, hvis du vælger at tie? Eller at tale? Jeg ved, at der måske kan være forhold, om jeg ikke kender til i situationen, der kan gøre det ekstra svært for dig? Måske har du brug for også at beskytte dig selv? Måske ikke. Tænk over det igen. Tal evt. med en du har tillid til, og som kender situationen bedre end jeg gør. Og træf dit valg, ud fra dine egne værdier og overbevisninger. Måske er I flere der kender til drengens krænkelser og ulovligheder? Kan I støtte hinanden? Eller vil det gøre det endnu mere kompliceret at inddrage andre i dinbeslutning? Det er vigtigt at være tro mod sig selv . Især når de ter svære valg. For så er der mere på spil. Så uanset om du vælger f.eks.: At beskytte pigen mod krænkelserne og fortælle hende det, og være parat til at bekræfte din viden, hvis pigen får brug for det At skrive et anonymt til pigen og fortælle hende, det du ved, så hun som minimum kan ændre sin kode og beskytte sine private ting (det vil være en utryg måde for pigen at få det at vide anonymt, men måske har du brug for at beskytte dig selv?) At fortælle det til dine forældre og bede dem kontakte skolen, så kan du overdrage ”ansvaret” for at tale til dem (også en måde at beskytte dig selv lidt) At fortælle det (anonymt?) til skolen og overdrage ansvaret for din viden til skolens ledelse At tie forat beskytte drengen mod konsekvenserne af hans handlinger, som f.eks. at blive smidt ud af skolen Så tænker jeg det er vigtigt, at det er et valg DU kan leve med. For så bliver det også lidt lettere, at leve med de evt. negative konsekvenser, der måske også følger med dit valg. Fordi du gjorde det du fandt rigtigt. Det er langt sværere at leve med negative konsekvenser af et valg, hvis man ikke har været tro mod sine egne værdier. Hvad der sker EFTER dit valg, er ude af dine hænder og ikke dit ansvar/skyld. Mange varmehilsner fra BørneTelefonen til dig: En klog og modig pige, der turde standse op og tage stilling til den verden du lever i. Også selvom det er super svært.

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.