Brev
Facebook billede lagt ud af mor
Hej,
jeg er en pige på 12 år der har oplevet at min mor har lagt nogle billeder ud af mig på facebook som jeg ikke ville have skulle komme ud.
Jeg har spurgt hende om hun ikke nok vil slette dem og derefter siger hun nej.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen pigen der har en mor der ikke gider at acceptere hendes grænser.
12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for brevet Du er desværre ikke den eneste, der har forældre som ligger billeder ud, som man ikke ønskede skulle lægges ud. Og det er rigtig ærgerligt!  Det er rigtig godt at du har forsøgt at snakke med din mor. Selvom du allerede har forsøgt at tage en snak med din mor, så håber jeg, at mit svar måske kan give dig mod til at tage endnu en snak med din mor, så hun kan forstå, hvordan du har det.
At dele billeder af andre på de sociale medier kræver det, der hedder ”samtykke”. Samtykke betyder, at den/dem, der er på billedet, har sagt ja til delingen. Altså at man har givet et andet menneske lov til at lægge billedet på nettet. Desværre er der rigtig mange børn og voksne, der glemmer at få samtykke. For det meste er det fordi, at folk slet ikke kender til reglen om ”samtykke”  tilladelse fra den der er på billederne. Det behøver altså slet ikke være ondt ment, men derimod mangel på viden om billeddeling. Du har altså ret til at sige nej til, at hun deler billeder af dig. Du har også ret til at hun tager billeder væk fra facebook igen.
Derfor synes jeg, du skal fortælle din mor, at billedet overskrider dine grænser. At det er et privat billede, som du ikke ønsker skal offentliggøres. Måske er din mor ligesom mange andre og ved slet ikke nok om billeddeling? Hvis ikke, kan du måske anbefale hende at se nærmere på vores hjemmeside: https://bornsvilkar.dk/radgivning/undervisning/digitalt/gode-rad-om-ulovlig-billeddeling og her: https://redbarnet.dk/sletdet/hvad-maa-man/
Her kan hun læse lidt om billeddeling. Måske kan det give anledning til en god snak mellem dig og din mor. Det er i hvert fald et forsøg værd.
Jeg ved, om du har prøvet, men måske kan du fortælle din mor, at det gør dig ked af det, at hun ikke har spurgt dig, og at det måske gør dig endnu mere ked af det, når hun ikke lytter til dig og fjerner billedet, når det er det, du gerne vil have. Det har du jo ret til. Du kan jo spørge din mor, hvordan hun ville have det, hvis det var omvendt. Hvis det var hende, der gerne ville have et billede slettet - og så spørge hende, om hun ikke gerne ville have, at du lyttede til hende. Nogen gange virker det meget godt at vende dilemmaet om. For selvom din mor helt sikkert synes, det er et godt billede af dig, skal hun respektere, at du måske har det anderledes med billedet. Måske kunne I sammen finde et billede, som I begge kan lide, som hun må lægge på Facebook?!  Det er i hvert fald vigtigt, at din mor forstår og respekterer dig og dine rettigheder.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til en god snak med din mor. Har du brug for det, kan du altid ringe  eller skrive til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen