Brev
Facebook beskeder
Hej
Min meget venindes mor som er en slags mor for mig har en meget sød nabo (L) som så har en kæreste (F)… F har skrevt beskeder over facebook til mig. Han skrive og spørg, om jeg vil låne film for ham (jeg arbejde i Block Buster).. Så har han sagt jeg skal låne 6 porno film til ham… Efter følgende skrev han, at det bare var for sjovt og, at han ikke håber jeg vil sige det til nogen da det vil skabe mange problemer, og at follk sikkert vil misforstå det…. Jeg savrede hans besked ang. porno pilm med ”ej”…
Han skrev efter den anden besked, at hvis han ikke ville noget for eller ville han jo have gjord det sidste sommer da jeg giik rund i bikini og top på eletanen og vi grillede ved min veninde…. Han har også skrevet ”ja jeg har set lidt af hvert” Dette er hvad han har skrevt til mig.. Jeg har prøvet, at svare ham så ”koldt” som muliggt… Da han var logget af skrev jeg en besked hvor der stod ” Hej F. vil du ikke godt lade være med, at skrive de der beskeder til mig? – jeg føler der ret ubehageligt og utrykt. tak” Han har skrev ”ja selvfølgelig. undskyld”
Jeg ved ikke om jeg skal sige det til en voksen? evt. min venindes mor, hun er nemlig venner med F og L? – vil det være dumt?? Jeg ved ikke om jeg overreagerer med det hele, men jeg synes bare det virkede meget underligt efter som han har en kæreste og han er omkring de 40 har børn osv… :s
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du spørger til din venindes mors nabos henvendelser til dig på Facebook.
Jeg tænker, at du på ingen måde overreagerer. En ”fremmed” mand på 40 år skal ikke kommentere på, at du går rundt i bikini, og han skal da slet ikke bede dig om at leje pornofilm… Selvom han har trukket det meste tilbage igen, så er det ikke i orden.
Du skriver i dit brev, at du har svaret ham, at han skulle være venlig at stoppe. Det tænker jeg, du har gjort på en meget sober og pæn måde. Du forslår selv at snakke med din venindes mor… Og i og med, at du fortæller, at hun er som en mor for dig, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god løsning… For det første for at dele det med nogen, så du ikke står med det selv… Det er nogle svære tanker at gå med selv… Men jeg tænker også, at det kunne være en god idé at nogen ved det, hvis det skulle fortsætte… Så er det nemmere hurtigt at bede om hjælp…
Du skal vide, at de ting han har gang i, på ingen måde er i orden. Han krænker dig i den grad, hvis han bliver ved, efter at du har sagt, at han skal stoppe, så jeg tænker, at det er vigtigt at sørge for, at han ikke får lov til at fortsætte. Måske du skulle overveje at slette ham fra din venneliste og blokere ham, så han ikke kan henvende sig til dig den vej..?
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!