Facebook beskeder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du spørger til din venindes mors nabos henvendelser til dig på Facebook.

Jeg tænker, at du på ingen måde overreagerer. En ”fremmed” mand på 40 år skal ikke kommentere på, at du går rundt i bikini, og han skal da slet ikke bede dig om at leje pornofilm… Selvom han har trukket det meste tilbage igen, så er det ikke i orden.

Du skriver i dit brev, at du har svaret ham, at han skulle være venlig at stoppe. Det tænker jeg, du har gjort på en meget sober og pæn måde. Du forslår selv at snakke med din venindes mor… Og i og med, at du fortæller, at hun er som en mor for dig, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god løsning… For det første for at dele det med nogen, så du ikke står med det selv… Det er nogle svære tanker at gå med selv… Men jeg tænker også, at det kunne være en god idé at nogen ved det, hvis det skulle fortsætte… Så er det nemmere hurtigt at bede om hjælp…

Du skal vide, at de ting han har gang i, på ingen måde er i orden. Han krænker dig i den grad, hvis han bliver ved, efter at du har sagt, at han skal stoppe, så jeg tænker, at det er vigtigt at sørge for, at han ikke får lov til at fortsætte. Måske du skulle overveje at slette ham fra din venneliste og blokere ham, så han ikke kan henvende sig til dig den vej..?

Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.

De bedste ønsker BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.