Brev
Facebook
Hej bb
Jeg har lige installeret facebook (jeg er 13 år som man skal være for at have facebook) men mit problem er bare at jeg følte mig lidt presset til at få det.
Altså næsten alle mine venner har det og der er rigtigt mange af dem der havde spurgt om jeg ikke skulle have facebook + at jeg ingen gang må få det for mine forældre.
Så jeg tænker om jeg skal slette facebook og gøre mine forældre glade eller om jeg skal beholde facebook også måske finde en måde jeg kan sige det, uden at mine forældre bliver sure
Hilsen pigen på 13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev til brevkassen. Jeg kan forstå, at du netop har installeret og oprettet en profil på Facebook, men at du har det lidt svært med det - er det mon det rigtige for dig?! Jeg håber, at mit svar måske kan hjælpe med at gøre dig lidt mere afklaret, så du måske kan finde ud af, hvad du skal gøre. Indimellem kan det nemlig godt være svært helt at mærke, hvordan man har det i forhold til nogle forskellige ting, fx facebookprofiler.
Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af en pige, der føler sig lidt i klemme mellem sine forældre og venner. Er det mon rigtigt forstået?! Der er rigtig mange, som ”glæder” sig til at få Facebook, men omvendt er der faktisk også mange, som måske ikke rigtig selv har et behov for en profil. Det kan være, at de faktisk synes, at de har nok i så meget andet. Begge dele er helt almindeligt, men desværre kan den sidste mulighed, altså det med at fravælge Facebook godt kræve, at man aktivt skal forklare sin omgangskreds, hvorfor man ikke har det.
I dit brev kommer du selv med to løsninger, derfor tænker jeg, at det er dem, som jeg vil tage udgangspunkt i. Det håber jeg, er ok med dig?!
1) At slette Facebook: Der er faktisk flere og flere, der har haft Facebook som af en eller anden årsag vælger at slette deres profil. Det kan fx være fordi, de føler, at de bruger al for lang tid på det. Det kan også være, at man slet ikke gider være på Facebook. Måske føler man, at man sagtens kan være social med sine klassekammerater, venner og veninder, når man ses med dem. Man har med andre ord slet ikke et behov for at have en profil - og så behøver man på ingen måde at beholde den. Heller ikke selvom ens venner gerne vil have, at man også har en.
2) At beholde profilen og fortælle det til dine forældre: Jeg kan godt forstå, at det er lidt svært at kunne nyde sin nye profil, hvis man føler, man gør noget, som ens forældre ikke har givet en lov til. Derfor er det måske en rigtig god ide, at du fortæller dine forældre om det, hvis du vælger at beholde din profil.  Der er mange gode måder, du kan tale med dine forældre om det, men du skal selvfølgelig vælge den mulighed, som du selv føler for.
En mulighed kan være, at du fx vælger at vise dem dit brev hertil og mit svar. Jeg synes nemlig, at dit brev meget godt viser det dilemma, du står i. På den ene side vil du rigtig gerne have en profil, så du kan være en del af det ”liv”, som foregår på Facebook. Det er der mange af de venner, der har. Men samtidig viser det jo også, at du ikke har lyst til at holde noget skjult for dine forældre. Det viser jo, at du gerne vil fortsætte med at være ærlig over for dem – og mon ikke det er det, som de fleste forældre ønsker, at deres børn kan være over for dem?! At man kan fortsætte med at være ærlige over for hinanden? Du kan også tage en snak med dem, hvor du har skrevet nogle gode argumenter ned, så du kan forklare dem, hvorfor du gerne vil have en konto? Måske ved de slet ikke, at det fylder så meget for dig og dine jævnaldrende?
Det kan også være, at dine forældre måske selv har en Facebookprofil og så kan det være, at de faktisk godt kan sætte sig ind i, hvordan du har det?  Nogle forældre er også lidt ”bange” for nettet, fordi man indimellem hører nogle frygtelige historier, men her er argumentet måske, at man bedre kan lære, hvordan man skal opføre sig på nettet, hvis man har nogle voksne, som man kan tale med det om. At man har nogle, som man både kan tale med de gode ting om, men også om de ting, som man måske skal være opmærksom på – og måske allervigtigst, at man også føler, at man kan fortælle sine forældre, hvis man oplever noget ubehageligt på nettet.
Det kan også være godt at læse mere, om det at passe på sig selv på nettet. Du kan læse mere her på www.sikkerchat.dk , der er også skrevet noget for forældre - måske kan du og dine forældre se på det sammen? Jeg ved ikke, om du er blevet lidt klogere på dit valg?! Hvis ikke, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111. Men forhåbentlig har svaret givet dig nogle ideer, som du kan tænke videre over – og derefter træffe den beslutning, der er rigtig for dig! Det er i sidste ende kun dig, der ved, hvad du har lyst til.
De bedste hilsner BørneTelefonen