Facebook

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Mange tak for dit brev til brevkassen. Jeg kan forstå, at du netop har installeret og oprettet en profil på Facebook, men at du har det lidt svært med det - er det mon det rigtige for dig?! Jeg håber, at mit svar måske kan hjælpe med at gøre dig lidt mere afklaret, så du måske kan finde ud af, hvad du skal gøre. Indimellem kan det nemlig godt være svært helt at mærke, hvordan man har det i forhold til nogle forskellige ting, fx facebookprofiler.

Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af en pige, der føler sig lidt i klemme mellem sine forældre og venner. Er det mon rigtigt forstået?! Der er rigtig mange, som ”glæder” sig til at få Facebook, men omvendt er der faktisk også mange, som måske ikke rigtig selv har et behov for en profil. Det kan være, at de faktisk synes, at de har nok i så meget andet. Begge dele er helt almindeligt, men desværre kan den sidste mulighed, altså det med at fravælge Facebook godt kræve, at man aktivt skal forklare sin omgangskreds, hvorfor man ikke har det.

I dit brev kommer du selv med to løsninger, derfor tænker jeg, at det er dem, som jeg vil tage udgangspunkt i. Det håber jeg, er ok med dig?!

1) At slette Facebook: Der er faktisk flere og flere, der har haft Facebook som af en eller anden årsag vælger at slette deres profil. Det kan fx være fordi, de føler, at de bruger al for lang tid på det. Det kan også være, at man slet ikke gider være på Facebook. Måske føler man, at man sagtens kan være social med sine klassekammerater, venner og veninder, når man ses med dem. Man har med andre ord slet ikke et behov for at have en profil - og så behøver man på ingen måde at beholde den. Heller ikke selvom ens venner gerne vil have, at man også har en.

2) At beholde profilen og fortælle det til dine forældre: Jeg kan godt forstå, at det er lidt svært at kunne nyde sin nye profil, hvis man føler, man gør noget, som ens forældre ikke har givet en lov til. Derfor er det måske en rigtig god ide, at du fortæller dine forældre om det, hvis du vælger at beholde din profil.  Der er mange gode måder, du kan tale med dine forældre om det, men du skal selvfølgelig vælge den mulighed, som du selv føler for.

En mulighed kan være, at du fx vælger at vise dem dit brev hertil og mit svar. Jeg synes nemlig, at dit brev meget godt viser det dilemma, du står i. På den ene side vil du rigtig gerne have en profil, så du kan være en del af det ”liv”, som foregår på Facebook. Det er der mange af de venner, der har. Men samtidig viser det jo også, at du ikke har lyst til at holde noget skjult for dine forældre. Det viser jo, at du gerne vil fortsætte med at være ærlig over for dem – og mon ikke det er det, som de fleste forældre ønsker, at deres børn kan være over for dem?! At man kan fortsætte med at være ærlige over for hinanden? Du kan også tage en snak med dem, hvor du har skrevet nogle gode argumenter ned, så du kan forklare dem, hvorfor du gerne vil have en konto? Måske ved de slet ikke, at det fylder så meget for dig og dine jævnaldrende?

Det kan også være, at dine forældre måske selv har en Facebookprofil og så kan det være, at de faktisk godt kan sætte sig ind i, hvordan du har det?  Nogle forældre er også lidt ”bange” for nettet, fordi man indimellem hører nogle frygtelige historier, men her er argumentet måske, at man bedre kan lære, hvordan man skal opføre sig på nettet, hvis man har nogle voksne, som man kan tale med det om. At man har nogle, som man både kan tale med de gode ting om, men også om de ting, som man måske skal være opmærksom på – og måske allervigtigst, at man også føler, at man kan fortælle sine forældre, hvis man oplever noget ubehageligt på nettet.

Det kan også være godt at læse mere, om det at passe på sig selv på nettet. Du kan læse mere her på www.sikkerchat.dk , der er også skrevet noget for forældre - måske kan du og dine forældre se på det sammen? Jeg ved ikke, om du er blevet lidt klogere på dit valg?! Hvis ikke, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111. Men forhåbentlig har svaret givet dig nogle ideer, som du kan tænke videre over – og derefter træffe den beslutning, der er rigtig for dig! Det er i sidste ende kun dig, der ved, hvad du har lyst til.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.