Brev
face book
hej det mig..
alle i min klasse har facebook åntagen mig:(. det er så ireterne jeg har sagt det til mine færeldre men de siger det er for at beskytte mig. jeg siger jeg godt kan beskytte mig selv. men de gider aldrig tro på noget af det jeg siger de irenorge mog de glor på mig somom jeg er en ko med underbukser på. please help me!!!!!!!…
fra pigen som er alene helt alene
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende at være blandt de eneste i klassen, som ikke må oprette en profil på facebook. Vi får en del breve og opkald til BørneTelefonen om samme emne, så du er bestemt ikke den eneste 12-årige, som er rigtig ked af det, fordi deres forældre ikke vil lade dem oprette en facebook profil, før de bliver 13 år. Det kan være rigtig hårdt at være lukket ude af det fællesskab, de andre har på facebook.
Dine forældre har sagt til dig, at det er for at beskytte dig, men du mener godt, at du kan beskytte dig selv. Det tænker jeg også, at du måske godt kan, for jeg kender til rigtig mange børn og unge, der er meget opmærksomme på at passe godt på sig selv på nettet. Men det ændrer jo ikke på, at dine forældre stadig ikke tør lade dig oprette dig på facebook... Øv...
Jeg tænker på, om du mon vil kunne vise dine forældre, at du ved en masse om sikkerhed på nettet - måske ved at I sammen gik ind på www.sikkerchat.dk og snakkede lidt om nogle af de gode råd derinde? Måske vil det også berolige dine forældre, hvis I fx aftaler, at du er venner med dem på facebook, og at I sætter jer sammen og gennemgår sikkerhedsindstillingerne, så din profil bliver beskyttet så godt som muligt... Inde på facebook er der nogle gode råd til forældre under hjælpesektionen, som du måske kunne få dine forældre til at læse...
Nogle forældre siger nej af den grund, at det faktisk er ulovligt at opgive forkerte oplysninger om sig selv, når man opretter en profil. Hvis du er under 13 og vil oprette en profil på facebook, er du nødt til at skrive en forkert fødselsdato, og det må man ikke ifølge loven. Hvis det er den primære grund til, at dine forældre ikke vil lade dig oprette en profil, kan det godt være lidt svært at overtale dem... Men måske ville det alligevel hjælpe, hvis du kunne få dem til at tale med nogle af de andre forældre i klassen om det, så de kunne høre nogle af de andre forældres tanker og overvejelser?
Måske kunne du foreslå dine forældre at tale med nogle af de forældre, som du ved at de i forvejen taler godt med? Eller måske kunne du endda få din klasselærer til at sætte det på dagsordenen til næste forældremøde? Jeg kan ikke garantere, at det vil virke, men jeg ved at det er noget, der har været taget op i mange klasser.
Det kan også være en god ide at få talt sammen om alle de gode ting, man kan bruge facebook til. Måske kan du få dine forældre til at overveje det en ekstra gang, hvis du kan give dem eksempler på, hvad du ser som fordele ved at være på facebook..? Det handler måske om at finde et rigtig godt tidspunkt at snakke på, hvor I ikke er oppe at skændes, men hvor stemningen er rar og hyggelig. Vil du mon kunne prøve det..?
Held og lykke med det!
Varme hilsener fra BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!