Er en dreng men gider ikke gaming

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige dreng,

Tak, for dit brev. Det er så godt, at du skriver her. Det lyder irriterende, at gå rundt og lade som om, du godt kan lide at game, når det nu ikke er det du helst vil.

Jeg kan godt forstå, du er begyndt at spille Fortnite, for at du kan være med på snakken om det.  Samtidig synes jeg, det er rigtig sejt, at du har nogle andre interesser og at du faktisk har lyst til at fortælle de andre om det.

Det er jo svært at vide, hvad de vil sige til det. Men jeg synes da bestemt, at du skal stå ved den du er og fortælle dem, hvad du egentlig helst vil lave. Forhåbentlig vil dine venner, forstå dig og måske kan I nogle gange spille Fortnite og andre gange, lave nogle af de ting du godt kan lide. Jeg tænker, at vejret og årstiden er perfekt til at du kan tale med dine venner om det nu.

Du kan jo eventuelt vælge en eller to venner ud, som du taler bedst med. Nogle som du tror bedst vil kunne forstå dig. Så kan du starte med at tale med dem om, hvad du egentlig synes om Fortnite. Du kan også prøve at lave en aftale med dem om en dag at spille fodbold eller noget andet udendørs sammen.

Jeg bliver nysgerrig på, om du mon går til noget i din fritid, som fx fodbold eller crossfit? Ellers kunne det måske også være en ide. Herved får du nogle venner, som ligesom dig elsker at spille fx fodbold og være udenfor og så kan du måske hygge med dem også i fritiden og så ind imellem når du har lyst game med dine andre venner? Det kan jo også være nogle af dine venner fra klassen, eller en af dem, kunne have interesse i at I sammen går til en sport? Du har fat i noget rigtig godt, nemlig at det er godt også at komme ud i naturen og få lidt motion. Jeg hepper på, det lykkes for dig.

Hvis det bliver et problem for dig, at være sammen med dine venner og klassekammerater uden Fortnite, synes jeg at du skal tale med din lærer. Det er vigtigt at han/hun hjælper dig, hvis du bliver udelukket af fællesskabet. Det lyder nu som om, du har nogle søde venner, så forhåbentlig lytter de til dig og forsøger at imødekomme dig og dine interesser lidt mere.

Held og lykke.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.