Det sociale

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Hvor er det godt, at du har skrevet herind til børnetelefonen. Du fortæller, at du har mange tanker om, hvordan andre ser dig og hvad de tænker om dig. Du fortæller, at det er svært at være sammen med de andre både fysisk og på de sociale medier, da du tænker over, hvad de andre synes om dig. Du vil rigtig gerne snakke med de andre og have det sjovt sammen med dem.

Du er rigtig god til at fortælle, hvordan du har det, og hvad du gerne vil have, der skal ske. Det viser mig, at du har mod på virkelig at prøve at gøre noget. Du skriver, at du ofte bliver kaldt genert og en stille pige. Nogle gange er det sådan, at jo mere man får fortalt, at man er genert og stille, jo mere føler man sig genert og stille. Det er jo helt ok at være genert og stille, men det kan selvfølgelig gøre det svært, hvis det hindrer dig i at være sammen med andre.

Hvis du vil prøve noget, kan du prøve at skrive ned, hvordan du ser dig selv, skriv nogle ord om dig selv. Du må kun skrive positive ord. Tag sedlen frem og kig på den, når du skal være sammen med andre. Det er ikke fordi, du skal lave dig om og det tænker jeg heller ikke, er det du gerne vil, når jeg læser dit brev. Det er godt at være forskellige.

Du skriver, at du har snakket med både dine forældre og din lærer. Det er super sejt og modigt. Og du har snakket med en om dine tanker. Er det mon en psykolog? Jeg ved, at på skolerne har de en akt-lærer, som hjælper med trivsel på skolen. Jeg tænkte, om du mon kunne snakke med akt-læreren på din skole? De har ofte gode ideer til sociale relationer. Jeg er sikker på, at du har mod til at snakke med jeres akt-lærer.

Jeg tænker, om du mon kunne have mod på at snakke med din klasse eller nogle af veninderne i klassen. Jeg har snakket med andre piger og drenge, som også havde mange tanker om, hvad andre mente om dem. Det hjalp dem at snakke med veninderne eller klassen om, hvordan de havde det. Og det viste sig, at mange af deres klassekammerater også havde det sådan. Nogle gange kan det hjælpe at sige det højt, mon det også kan hjælpe dig?

Det lyder som om, at du har nogle omsorgsfulde og gode forældre, som hjælper dig og lytter til dig. Måske du kunne snakke med dem om at invitere enten hele klassen eller nogle af veninderne hjem til dig. Måske kunne du så sammen med dem tage billeder til snapchat og I kunne se film og spise pizza eller det I har lyst til. Mon det kunne være en mulighed?

For mig lyder du som en omsorgsfuld og følsom pige. Nogle gange kan tankerne fylde rigtig meget og det er svært at få dem væk. Jeg ved fra andre børn, at det har hjulpet dem at skrive tankerne ned, når de bliver for meget og så gemme papiret væk. Bagefter kan du tage papiret med de positive ord, som du har skrevet om dig selv og kigge på dem.

Inde på vores hjemmeside kan du finde andre som skriver om sociale relationer, tanker og sociale medier. Prøv at kigge derinde:

https://bornetelefonen.dk/brevkasse/?cat=sociale-medier&search=&types=. Handler om sociale medier.

https://bornetelefonen.dk/brevkasse/?cat=venskaber-og-uvenskaber&search=&types=. Handler om venskaber og råd til hvordan man kan gøre.

Det er virkelig sejt og modigt, at du har skrevet herind og jeg ved, at du klarer den. Det ved jeg, fordi du har skrevet herind og fordi, at du allerede har snakket med andre, om det der er svært. Hvis du har brug for at snakke med en voksen, hvor du er anonym, kan du altid ringe til børnetelefonen på 116111.

Pas på dig selv.

Kærlig hilsen Børnetelefonen.

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.