Brev
Depression
Hej brevkassen.
Jeg har haft det rigtig dårligt i meget lang tid og ville gå ind og læse om hvad det kunne være.
Alt der kom om var om depression, og jeg gik derfor ind for at læse om symptomerne på depression.
Det vidste sig at alle symptomerne er noget jeg kan relaterer til, i stor grad. Og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre i forhold til at jeg nok lider af depression.
Hvordan kan jeg få det bedre, fordi jeg er træt af at gå rundt og have det som jeg har det.
Håber i kan hjælpe mig 🙂
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Jeg kan høre, at du går og har det skidt for tiden. Det kan jeg godt forstå, du er træt af. Det er nemlig rigtig udmattende og frustrerende at have det dårligt. Og du fortjener selvfølgelig at have et godt og dejligt liv.
Jeg kan godt forstå, at du fik den ide, at søge på internettet, for at finde ud af, hvad der kunne være galt. Det er bare sådan, at man nemt kan blive rigtig forskrækket, når man læser om sygdom på nettet. Pludselig synes man, at man har alle symptomerne. Og lige i forhold til symptomerne på depression, så kan de fleste mennesker til tider opfylde disse kriterier. Derfor er det slet ikke sikkert, du har en depression. Men derfor skal du have hjælp til at få det bedre alligevel.
Du peger ikke på en bestemt grund til, at du har det dårligt. Det er heller ikke altid, der er en bestemt grund. Eller at man kender den.
Men jeg ved, at det kan være en meget stor hjælp at få snakket med nogle om, hvordan man har det. Det er nemlig vigtigt, at man ikke går med store og svære følelser alene, og der er mange fordele ved at få det fortalt til nogen.
For det første så kan dem du taler med blive opmærksomme på dig – og holde lidt øje med dig og din trivsel. For det andet så kan I sammen finde ud af, hvad grundene kunne være til, at du har det skidt. Og for det tredje så kan de hjælpe dig med at finde ud af, hvad der skal til, for at du kan få det bedre igen.
Prøv derfor at find frem til en eller flere voksne, som du tænker, kunne være rare at snakke med. Det kan være en af dine forældre, et andet familiemedlem, en venindes forælder, en voksen fra skolen eller en helt anden. Sammen med den voksne kan du også aftale en tid hos din læge. Det er nemlig lægen, der kan vurdere, om du har en depression.
Det er ikke sikkert, du selv ved det eller kan mærke det, men du har allerede taget de første skidt på stien til at få det bedre. Du har mærket, at du ikke har det godt. Du har undersøgt, hvad grunden kunne være. Og du har skrevet herind. Med den styrke skal du nok få det bedre igen.
Du skal vide, at du altid er velkommen til at kontakte os igen, hvis du har brug for mere hjælp. Måske kunne det også være rart for dig at få talt tingene igennem med en voksen, du ikke kender? Vores rådgivere vil meget gerne tale med dig. Ring blot til 116111.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen