Dårlig samvittighed ang. alder på nettet

Hej Brevkasse
Øh, først skal jeg lige sige at jeg er glad for jeres brevkasse selvom jeg ikke har skrevet herind før. Men jeg har læst mange af de forskellige breve og svar, og nogle af dem har været meget interessante og har hjulpet mig 🙂

Men, til sagen: Det er fordi, at jeg er en pige på 12 år og som selvfølgelig godt kan lide at chatte på internettet. Jeg startede som 9-10 årig for at være helt ærlig – og sagde jeg var lidt ældre end jeg var :I Men det er fordi at jeg er blev helt vildt gode venner med nogen af dem, også selvom de var ældre end mig.

Dengang var de måske 12-13 år, så de var ret ”modne” for mig. Jeg havde det dårligt med at lyve for dem, men sagde til mig selv at jeg bare skulle vente til jeg måske fyldte 11-12 år og blive venner med nogen andre, for så kunne vi tale frit og sådan. Men nu er jeg altså næsten 13 år, og selvfølgelig har punktet flyttet sig; nu er mine venner noget med 16 år og nogen af dem i gang med gymnasiet.

Jeg har selvfølgelig prøvet at være sammen med nogen jævnaldrende, men deres snak er total ligegyldig og umoden. De taster langsomt og er barnlige og kedelige!! Ret træls. Det hører til sjældenhederne at jeg engang imellem har stødt på nogen der var lidt foran end gennemsnittet for min alder men det ender med at jeg slutter mig til de ældre igen, fordi de de alligevel er for kedelige.

Det er ikke fordi jeg er en total løgner. I starten siger jeg slet intet om min alder, og bliver venner med nogen meget ældre end jeg er. Og de tror jeg er på deres alder! når de spørger om min alder, taler jeg udenom og siger måske at jeg er en million år og har gammel ryg xD Og den gør av. Lol.

Jeg kan egentlig godt forstå dem når de tror jeg er på deres alder. Jeg staver hurtigt efter mange års øvelse, med store bogstaver, kommaer og punktummer og i debatter skriver jeg mine indlæg igennem flere gange og argumentere for og imod med 17-20 årrige. Og jeg har vundet flere 1. pladser i skrivekonkurrencer hvor der har været 17-årige med!

Jeg er også meget god til digte. I skolen har vi lige nu noget omkring det, og jeg skammer mig over mine klassekammeraters evner for det. De pjatter og skriver totalt ligegyldige børnerim der lyder underligt. Jeg har skrevet ret mange digte selv før vi har arbejdet med det. Det er mest om menneskers egoisme, krig og uligheden mellemrige og fattige. Og i vores gruppe lavede jeg hele digtet selv.

Ikke for at gøre mig bedre end andre. Det er bare på nogen punkter jeg åbenbart er mere moden. I f.eks. matematik eller engelsk er jeg totalt overflødig xp Men ja, det er skræmmende I know.

En anden ting er også at jeg engang imellem bliver forvekslet med en dreng fordi jeg bliver et andet menneske på computeren. Sådan lidt jokende. Og så tror de ikke på mig når jeg siger jeg er en pige! XD Totalt griner’n. Så når jeg møder sådan nogen folk siger jeg jo så bare at jeg er en dreng. Det har jeg egentlig også fortalt min far, men han ser ikke noget problem i det.

Jeg har det jo hylende skægt på internettet sammen med de ældre. Men alligevel mærker jeg altid et stik af dårlig samvittighed… Jeg overvejer at starte helt forfra med det hele, men jeg tror bare det hele vil gentage sig, og jeg vil jo heller ikke sige farvel til mine venner?

Det er et meget kompliceret spørgsmål og jeg ved ikke om der findes svar på det. Men kunne godt bruge lidt hjælp nu :s

Hilsen Malou (det er ikke mit rigtige navn, men er det navn jeg helst ville have haft :))

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Malou,

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Hvor er det godt at høre, at du har haft glæde af andres breve og svar. Det viser, hvor vigtigt det er, at I skriver ind med jeres spørgsmål og tanker. Jeg kan godt se, at du har nogle gode evner til at formulere dig! Og det er da både en skøn, men også vigtig evne at have.

Når jeg læser dit brev, sidder jeg og tænker over, hvad der mon giver dig den dårlige samvittighed? Er det fordi du ikke har været ærlig omkring din alder og ikke har svaret direkte, når nogen har spurgt om din alder? Eller er det mon fordi I kommer til at chatte om nogle emner, som du måske ikke helt er nået til i dit liv som 12-årig i modsætning til dem på 16 år?

Nogen gange kan man måske tænke, at det ikke er så vigtigt med alderen, hvis bare vi synes, det er sjovt at skrive sammen.. Men så er det, at man kan komme til at skrive ting, som den anden måske ikke finder interessant eller ikke er gammel nok til. Umiddelbart tænker jeg, at der kan være stor forskel på hvordan en 16-årig og en 12-årig oplever og taler om for eksempel fester eller kærester??

Jeg kan godt se, at det er lidt af et dilemma, du har fået sat dig selv i.. Nu er de blevet dine venner og du har selvfølgelig ikke lyst til at miste dem. Og oven i købet synes du ikke de jævnaldrende er specielt spændende at chatte med.

Du er selv inde på at starte på en frisk og oplyse din alder fra start af.. Det er helt sikkert en mulighed - og måske vil du møde jævnaldrende, som er spændende og sjove at chatte med. Eller måske nogen som bare er et år eller to år ældre end dig?

Du kan måske også starte med at oplyse din rigtige alder til dem du skriver med nu? Jeg ved, at rigtig mange har prøvet at give sig ud for at være en anden end den de er IRL, så måske vil de faktisk godt kunne forstå dig, hvis du får skrevet det til dem på en god måde..?

Du beskriver, at I skriver rigtig godt sammen, så måske vil de være ligeglade med din alder, nu de kender dig? Det er selvfølgelig lidt af et sats, da det er svært at vide, hvordan de vil reagere. Men måske vil de bare tænke at det er modigt af dig og fortsætte jeres chat?

Held og lykke med det.

Bedste hilsner
BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.