Brev
chikane
hej børne/unge telefonen
jeg har et problem med at jeg næsten lige er gået fra min kæreste da hun var mig utro med en anden under en studietur til østrig, knap en uge siden
men nu er hun begyndt at gå og vise nøgenbilleder af mig (det er nogle billeder som hun tog for sjov på et tidspunkt da vi havde samleje) til pigerne på hendes skole, og jeg ved virkelig ikke Hvad jeg skal gøre for at stoppe det da jeg syntes det er yderst blufærdighedskrænkende…
Har snakket med hendes mor i håb om hun kunne stoppe hende, men hendes mor siger bare at hun har snakket med hende og hun siger at det ikke passer…
Håber virkelig du/i har et godt forslag/råd til Hvad jeg kan gøre ved dette da jeg snart ikke kan tage det mere
hilsen en Trist og ked dreng
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Jeg kan godt forstå at du vil have din eks kæreste til at stoppe med at vise nøgenbilleder af dig. Når man tager nøgenbilleder af hinanden er det som regel fordi man føler at man kan stole på hinanden og har tillid til at billederne ikke vises til andre, med mindre I har aftalt det. Jeg tænker, at billederne blev taget for, at du og din eks sammen kan se dem, ikke for at vise dem til andre, er det også sådan du tænker om det?
Der er altid en risiko ved at udleve drømme og fantasier man har sammen, man tager en chance og håber, at tilliden til hinanden vil holde. Det gør den heldigvis også for mange, men nogle gange sker sådan noget som du er udsat for. Det er slet ikke okay, at hun viser private billeder af dig eller jer sammen. Jeg kan godt forstå, at du bliver super ked af det, og måske er hun slet ikke klar over hvor ondt det gør på dig, eller hvor grænseoverskridende hendes handlinger er for dig?
Det er ret sejt- og modigt, at du har snakket med hendes mor for at få hende til at hjælpe dig med at få det stoppet, men smadder ærgerligt at det åbenbart ikke har hjulpet.
Jeg ved ikke, om du selv har talt med din eks kæreste om det?  Er hun egentlig klar over hvad det gør ved dig og ved hun at det går hen og bliver en kriminel handling når hun viser billederne til andre?
Jeg tænker, at du skal tale med hende - måske igen, og prøve at få hende til at se det fra din side. Hvordan mon hun vil opleve det, hvis du viste nøgenbilleder af hende til dine venner - hvordan ville hun mon have det med det? Sådan noget skal man ikke byde hinanden, uanset om man er kærester eller ikke er kærester mere.
Hvis det ikke hjælper, så er det nok nødvendigt at fortælle hende (og måske også hendes mor), at hun overskrider loven. Når man er mellem 15 - 17 år, må man godt tage frække billeder og film af hinanden, så længe I er enige om det, og billeder og film kun bliver brugt privat mellem jer to. Hun overtræder altså loven, når hun viser det (gør det tilgængelig) så andre også ser billederne. Det vil også være en overtrædelse selvom du havde givet hende lov. Hvordan mon hun vil reagere på det? Det selvfølgeligt ikke fedt, at du skal fortælle hende, at det er ulovligt det hun gør og du anmelde det - men det kan være nødvendigt. Dels for at hun får viden om loven, og forhåbentligt stopper omgående, og får slettet de billeder hvor du er på...
Har du mon nogen som kan støtte dig, det kan være en rigtig god ven, dine forældre - så du ikke går alene med det?
Jeg håber mit svar er hjælpsomt for dig og din eks kærester stopper med at dele de private og intime oplevelser I har haft sammen i et tillidsforhold.
De bedste hilsner til dig fra
BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!