chikane

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Jeg kan godt forstå at du vil have din eks kæreste til at stoppe med at vise nøgenbilleder af dig. Når man tager nøgenbilleder af hinanden er det som regel fordi man føler at man kan stole på hinanden og har tillid til at billederne ikke vises til andre, med mindre I har aftalt det. Jeg tænker, at billederne blev taget for, at du og din eks sammen kan se dem, ikke for at vise dem til andre, er det også sådan du tænker om det?

Der er altid en risiko ved at udleve drømme og fantasier man har sammen, man tager en chance og håber, at tilliden til hinanden vil holde. Det gør den heldigvis også for mange, men nogle gange sker sådan noget som du er udsat for. Det er slet ikke okay, at hun viser private billeder af dig eller jer sammen. Jeg kan godt forstå, at du bliver super ked af det, og måske er hun slet ikke klar over hvor ondt det gør på dig, eller hvor grænseoverskridende hendes handlinger er for dig?

Det er ret sejt- og modigt, at du har snakket med hendes mor for at få hende til at hjælpe dig med at få det stoppet, men smadder ærgerligt at det åbenbart ikke har hjulpet.

Jeg ved ikke, om du selv har talt med din eks kæreste om det?  Er hun egentlig klar over hvad det gør ved dig og ved hun at det går hen og bliver en kriminel handling når hun viser billederne til andre?

Jeg tænker, at du skal tale med hende - måske igen, og prøve at få hende til at se det fra din side. Hvordan mon hun vil opleve det, hvis du viste nøgenbilleder af hende til dine venner - hvordan ville hun mon have det med det? Sådan noget skal man ikke byde hinanden, uanset om man er kærester eller ikke er kærester mere.

Hvis det ikke hjælper, så er det nok nødvendigt at fortælle hende (og måske også hendes mor), at hun overskrider loven. Når man er mellem 15 - 17 år, må man godt tage frække billeder og film af hinanden, så længe I er enige om det, og billeder og film kun bliver brugt privat mellem jer to. Hun overtræder altså loven, når hun viser det (gør det tilgængelig) så andre også ser billederne. Det vil også være en overtrædelse selvom du havde givet hende lov. Hvordan mon hun vil reagere på det? Det selvfølgeligt ikke fedt, at du skal fortælle hende, at det er ulovligt det hun gør og du anmelde det - men det kan være nødvendigt. Dels for at hun får viden om loven, og forhåbentligt stopper omgående, og får slettet de billeder hvor du er på...

Har du mon nogen som kan støtte dig, det kan være en rigtig god ven, dine forældre - så du ikke går alene med det?

Jeg håber mit svar er hjælpsomt for dig og din eks kærester stopper med at dele de private og intime oplevelser I har haft sammen i et tillidsforhold.

De bedste hilsner til dig fra
BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.