Brev
Børnetelefonen – Hemmeligt for forældre
Halløjsa BørneBrevKassen, og alle andre læsere, som læser med, lige nu!
Særligt til jer BørneBrevKassen, så vil jeg gerne spørge, om I ikke kan gøre sådan at ens forældre ikke kan se hvis man bruger Google Chrome, og har været inde på jeres hjemmeside? –
Fordi hvis man går op i de 3 linjer ved krydset oppe i højre hjørne, trykker der, og trykker ‘Historik’ så kan man se alle de hjemmesider man sidst har været på.. Det er ret irreterende hvis ens forældre kan finde ud af at man har været inde på jeres hjemmeside, hvis man ikke har lyst til at de skal vide, at man har været herinde..
Jeg er begyndt at gå dagligt derind, og slette links, til de hjemmesider jeg sidst har været på, hvis det er noget pinligt! Kan I ikke gøre sådan, at man ikke kan se at man har været på jeres hjemmeside? Det kan være pinligt hvis ens forældre finder ud af det, og snakker om det…?
Med Venlig Hilsen
Den 13 årige Dreng!
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13-årige dreng
Tak for dit brev. Du har ret - når man har været inde på BørneBrevkassen og læse breve, vil man kunne se det i historikken, som du beskriver. Det kan vi desværre ikke ændre på.
Men du har jo faktisk selv en rigtig god ide, og det er at slette sin historik efter sig. Det ved jeg, at mange andre børn og unge gør, hvis de ikke har lyst til, at andre skal se, at de har kigget i BørneBrevkassen.
Jeg får lyst til at sige til dig, at jeg ved, at mange børn og unge også bruger BørneBrevkassen som inspiration, når de f.eks. skriver skoleopgaver. Så det er jo ikke sikkert, at dine forældre vil undre sig over, at du har været ind på BørneBrevkassen og kigge..?
Hvis du er urolig for, om de mon vil kunne se, at du har sendt et brev, så vil jeg sige, at vi gør alt hvad vi kan for at sørge for, at dem der skriver til os, ikke kan blive genkendt. Dvs. hvis nogen er kommet til at skrive deres navn eller hvor de bor, så ændrer vi det i brevet.
Jeg håber, du alligevel kunne bruge svaret, selv om jeg desværre ikke kunne sige "ja" til dit forslag..? Jeg tror, du har hjulpet mange andre børn og unge med dit brev, for jeg tror at det kan være en hjælp til dem, der ikke havde tænkt på at "rydde op" efter sig på computeren - nu ved de, hvordan de gør.
De bedste hilsener fra BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!