Brev
Billeder til en ukendt ?!
Hej, jeg er en lige på 14 år,
Jeg har et meget stort promblem..
Det hele startede med at folk i min klasse begyndte at have den app der kaldes yubo/yellow… jeg tænkte jeg så også ville have det lidt “for sjov”..
men det blev ikke så sjovt..
Jeg skrev med en dreng som jeg følte var ret sød, men han skrev så, at hvis jeg sendte et billed af min røv så sendte han et billede at sin sixpack.. jeg tænkte så “fint” og sendte et billede af min røv med bukser på!
Så skrev han at han ville jo have et uden tøj (i underbukser) så jeg sendte det, og fortrød det med det samme ! For man kunne heller ikke slette billedet når først man har sendt det, så skrev han omg den er god !
Og så skrev han lige efter at jeg var en sæk og han havde taget et skreenshoot af det billede !! Og han ville slette det hvis jeg gjorde ham en tjeneste ..! Jeg skulle sende frække ting til ham, men det ville jeg jo ikke, og havde ikke tid til, da jeg skulle sove og min mor sagde til mig at jeg skulle lægge min tlf væk..
så det endte med jeg skrev til ham at jeg skulle noget vigtigt, og gik i seng.. (ikke godt )
Så næste dag skrev jeg til ham at det ikke var min røv (selvom det var) og så blokerede jeg ham, slettede min profil og app’en..
Nu har jeg løjet for min mor at jeg havde downloadet snap (hvilket jeg ikke må) og at der var en dreng som havde spurgt om nøgen billeder men at jeg havde sagt nej og blokeret ham…
Min mor er virkelig streng om sådan noget .. help !!!
Hilsen en desperat pige 😭
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det lyder til, at du har fået lidt af en forskrækkelse, så det er rigtig godt du har skrevet herind!
Det virker som om, at du på en ubehagelig måde har fundet ud af, at man kan komme til at gøre ting, som pludselig kan blive alvorlige, fordi de ikke kan gøres om igen. Ud fra det du beskriver, tænker jeg, at du har tacklet situationen på en rigtig god måde. Når nu billedet ikke kan ”trækkes tilbage”, så har du i det mindste både fået blokeret og sagt fra overfor drengen. Og også slettet din profil. Det er rigtig godt!
Det er altid vigtigt at overveje grundigt, før man sender intime billeder afsted. Ud fra dit brev får jeg fornemmelsen af, at det ved du godt. Og det er måske også det, du ærgrer dig ekstra meget over lige nu? Men noget af det gode er, at du sørgede for ikke at have dit ansigt med på billedet. Det er nemlig meget vigtigt at huske, hvis du en anden gang ønsker at dele et billede med fx en kæreste. På den måde kan ingen vide sig sikker på, at det er din røv på billedet.
Jeg kendte ikke Yubo-app’en, men har undersøgt den lidt nærmere. Jeg kan se, at de faktisk skriver at man skal være over 17 år, for at være på app’en. Når de skriver det, er det nok fordi at de godt ved at en del af dem, der bruger app’en, faktisk er der for at få seksuel kontakt til fremmede. Kendte du mon til den aldersgrænse?
Du skriver, at din mor virker ret streng, når det kommer til dit liv på sociale medier. Jeg læser det som om, at hun gerne vil passe på dig, også selvom det selvfølgelig kan virke enormt irriterende hele tiden at blive “holdt øje med”. Det forstår jeg virkelig godt, og jeg taler med mange børn og unge der har det på samme måde.
Jeg tænker, at grunden til at din mor sætter regler op for dig, er måske fordi hun har hørt i medierne, at der er en del, både drenge og piger, som er blevet afpresset, fordi de har fået sendt seksuelle billeder over nettet. Det der sendes ud forsvinder aldrig helt igen, så det er en gode huskeregel at bruge overfor sig selv inden man sender noget.
Jeg fornemmer, at du er ked af, at have løjet overfor din mor. Som jeg ser det, er det nu to muligheder: Du kan fortælle hende sandheden og sige, at du har fået et chok og nu ved, at det ikke er noget, du skal gøre igen. Eller forsøge at glemme episoden uden at sige noget – jeg synes dog den idé er mindre god. Hvis du føler, at din dårlige samvittighed overfor din mor bliver ved med at give dig ondt i maven, så tror jeg løsningen er at fortælle hende det, som det er. På den måde tror jeg du får det bedst hurtigst. Hvem ved – måske din mor faktisk bliver enormt stolt over, at du er ærlig overfor hende og har handlet som du gjorde, efter du havde fået sendt billedet af sted?
Det er aldrig sjovt at gøre noget, man senere fortryder. Men du virker meget samvittighedsfuld, og det bedste der kan ske af en situation som den her, er at man lærer noget af det. Og det fornemmer jeg i høj grad, at du har gjort.
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os igen på 116 111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen