Brev
billeder på internette
jeg skriver til jeg fordi jeg har et rimeligt stort problem.
for nogle måneder siden skulle min bedste veninde på ferie i australien i en måned, så jeg downloadede en app på min telefon der hedder kik. så kunne jeg skrive helt gratis med hende.
lige med det samme jeg havde downloaded appen, var der en masse fyre og mænd, der skrev til mig. de fleste af beskederne slettede jeg bare, men der var den her fyr, som virkede så rar og sød. han blev ved med at skrive hvor smuk og fantastisk jeg var.
han spurgte så om han måtte få et billede af mig. bare mit ansigt. først ville jeg helst ikke, men så sendte han et billede af hans ansigt, og han var virkelig lækker, så jeg gjorde det samme.
han flirtede helt vildt med mig og jeg følte mig så speciel.
lidt efter lidt begyndte jeg at sende andre billeder til ham af mig i undertøj, fordi han spurgte om jeg ikke ville sende billederne til ham. på et tidspunkt synes jeg det blev for meget og jeg ville ikke sende billeder til ham mere. efter jeg havde skrevet det, skrev han at hvis jeg ikke blev ved med at sende billeder, ville han sætte alle de andre på internettet.
jeg gik fuldstændig i panik og slettede alle billederne og selve appen også.
der er gået en uges tid siden han skrev det til mig. jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre og om jeg overhovedet skal gøre noget.
jeg har svært ved at sove og jeg går rundt med ondt i maven.
har i et svar på hvad jeg kan gøre??
hilsen m.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M. Tak for dit brev til vores brevkasse. Jeg kan høre på dit brev, at du ked af det, der er sket med ham fyren, du har skrevet og sendt billeder til. Når der er noget, man fortryder og er ked af, så er det rigtig vigtigt, at man deler det med nogen. Ikke fordi, man kan ændre det, der er sket, men det kan hjælpe en med at komme videre. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet til brevkassen – og jeg håber, at jeg kan hjælpe dig videre, for der er ingen der kan holde til at have svært ved at sove og til at gå rundt med ondt i maven.
Først har jeg brug for at skrive til dig, at du desværre langt fra er den eneste, der har oplevet at få rykket sine grænser på nettet/eller via en app. Du skriver, at du i starten ikke havde lyst til at sende ham et billede, men at han så sendte dig et billede af en lækker fyr, der oveni købet fortalte dig, hvor smuk og fantastisk, du var. Det er altid dejligt at få komplimenter – og så kan det være ekstra svært at mærke, hvornår ens grænse bliver overtrådt. Derfor håber jeg så inderligt, at du ved, at det er meget flot, at du sagde fra, da du begyndte at føle, at det blev for meget – også selvom han faktisk endte med at ”true” dig med, at han ville lægge de andre billeder på nettet, hvis du stoppede med at sende ham billeder. Alligevel slettede du ham som kontakt. Det er sejt gjort!
Måske er han ikke klar over det, men man må faktisk ikke dele billeder med andre, som ejeren af billederne ikke ønsker bliver delt. Det betyder, at når du har sendt ham billeder men ikke har givet ham lov til at lægge dem ud på nettet, så bryder han loven om ophavsret. Gør han det alligevel kan du kontakte de medier, facebook, instagram eller hvor han lægger dem ud, og gøre dem opmærksom på at han har lagt billeder ud af dig, på deres site, imod din vilje. Du kan læse mere om det på BørneTelefonens mobilsite under rettigheder eller her på hjemmesiden: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Digital-mobning/Rettigheder.aspx
Det er svært at sige, om han vil gøre alvor at det med at offentliggøre billederne af dig, men jeg tænker nu mest, at det har været et forsøg på at presse dig til at fortsætte med at sende billeder til ham.
Du skriver, at du har slettet app’en? Betyder det, at han ikke kan kontakte dig? Hvis han kontakter dig igen, er det vigtigt, at du fortsat holder fast i, at det vil du ikke have. I værste tilfælde kan man anmelde ham for chikane, hvis han ikke respekterer det. Du spørger, om du skal gøre noget – og jeg tænker, at du, hvis du stadig har muligheden, måske skal skrive til ham, for at sige at du ikke vil have at han deler billeder af dig og fortæller ham at han bryder loven om ophavsretten og at du vil kontakte de rette myndigheder hvis han alligevel gør det.
Jeg tænker også at det vil være rart for dig, hvis du fik ”lettet dit hjerte” og fortalt en, som du holder af, hvad der er sket. Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du fortryder det, der er sket. Du HAR lært, at det ikke er noget, man skal gøre, så du har ikke brug for at dele det med den, der vil belære dig om, at det var ”dumt gjort”, men derimod kan det måske være en lettelse, hvis du fik delt din ubehagelige oplevelse med med en anden? Det kan fx være din mor, en lærer, som du har et godt forhold til eller måske en god veninde? Indimellem skal man lære dine grænser at kende på den hårde måde – og jeg håber, at du i fremtiden fortsat vil sige stop!
Du har i hvert fald lært lektien på den hårde måde. Derfor vil jeg gerne sige tak, fordi du har valgt at dele din oplevelse herinde. Jeg er helt sikker på at andre unge, der læser dit brev, vil tænke ekstra meget over, hvad de sender til fremmede. For selvom vi helst vil tro det bedste om folk, så ved vi af gode grunde ikke, hvem det er, der sidder på den anden side af skærmen - og det betyder, at vi skal passe ekstra godt på os selv! Hvis det er svært at få det delt med en i din omgangskreds, er du altid meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder der en masse rådgivere klar, der er parat til at lytte.
Gode tanker fra BørneTelefonen