billeder

En af mine venner har taget en masse billeder af mig. og nu vil han ikke slette dem.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv

hilsen C.l

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære C.I

Det lyder rigtig irriterende og jeg kan godt forstå, at det frustrerer dig.

Nu ved jeg jo hverken, hvilke slags billeder det er eller i hvilken sammenhæng han tog dem, men uanset hvad, skal han have respekt for, du ønsker han skal slette billederne.

Du har sikkert prøvet at snakke med ham selv, men hvis ikke du har, vil jeg anbefale dig at starte med det. Har du prøvet at, fortælle ham, at du virkelig gerne vil have, at han sletter dem? Og fortalt ham, hvad det gør ved dig, at han ikke vil slette dem?

Hvis I ikke kan løse det selv, så har du brug for hjælp fra en voksen til at få det løst. Er der mon en voksen, du kan forestille dig kan hjælpe?
Kan du món snakke med dine forældre om situationen og få dem til at tage kontakt til hans forældre?

Hvis I går i klasse sammen, kan det være en idé at snakke med en lærer. Har du en lærer, som du tror kan hjælpe dig? Det kan endda være en god idé, hvis du opfordrer din lærer til at tage en generel snak i klassen om det med at tage billeder af hinanden. Hvilke billeder er ok, hvad må de bruges til og skal man spørge om lov inden man tager et billede. Er sikker på alle i klassen kan have glæde af at tale om dette emne.

Hvis I ikke går i samme klasse eller på samme skole, så håber jeg at dine forældre kan hjælpe dig. Jeg er i hvert fald sikker på, at det vil være rigtig godt, at få hjælp af nogle voksne.
Jeg håber, at du får billederne slettet.

Med venlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.