Brev
Billeder
Hej!
Jeg er en pige på 14 år, som starter på efterskole nu her efter sommerferien.
Jeg lærte sidste år en dreng at kende over netter, som jeg blev rigtig gode venner med. Jeg var lige blevet droppet af en dreng som betød rigtig meget for mig. Men i hvert fald begyndte vi hurtigt at skrive hjerter og så videre.
Vi snakkede om billeder, og om at jeg godt kunne tænke mig at se hans mave. Han sagde at hvis jeg sendte et billede i undertøj, så sendte han et billede af sin mave. Jeg gjorde det, og jeg sendte endnu et billede hvor jeg havde zoomet ind på min numse. Det er ca 6 måneder siden.
Vi skrev sammen i meget lang tid, og han ved rigtig meget om mig. Her i sidste uge skrev han at han havde noget han var nødt til at fortælle mig, men han var ikke sikker på om han turde fordi han var sikker på at jeg aldrig ville snakke til ham igen. Jeg ringede ham op, og fik ham til at fortælle mig det. Han sagde at De første par måneder af vores “venskab” Havde været en løgn. Han indgik et væddemål med sin ven om at skaffe et billede af mig i undertøj. Han vandt jo væddemålet.
Jeg blev ked af det. Jeg følte mig udnyttet, brugt og dum. Jeg er rigtig bange for at billederne ender på nettet, da jeg tror at han godt kunne finde på det. Han har gjort det mod en anden pige et års tid tilbage. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv.
Jeg skal til at starte på efterskole, hvis de billeder kommer ud, så får jeg det værste rygte på min efterskole, og hele mit år kan blive ødelagt.
Jeg er psykisk svag, og nogle psykiske sygdomme, samt en depression, og jeg har været ude i selvskade før, som jeg er begyndt på igen. Jeg har lyst til bare at slutte her.
Jeg er sikker på at hvis mine venner, veninder og familie finder ud af det her, så mister jeg alt respekt de har for mig. Jeg føler mig som en skændsel for min familie.
Der er så mange ting i mit hoved for tiden, at jeg slet ikke kan finde hoved og hale i noget som helst. Jeg er forvirret, og fyldt med problemer.
Jeg måtte bare ud med det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre at mig selv.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Først får jeg lyst til at sige, at det er så flot, at du skriver til os. For som du selv beskriver det, så er der rigtig mange ting, der fylder i dit hoved lige nu. Det er ikke rart, og derfor skal du også have hjælp til at få det bedre.
Jeg ved, at mange børn og unge har oplevet at sende billeder på nettet, hvorefter de er kommet i tvivl om, hvor billederne ender. For der er jo det særlige ved at sende billeder på nettet, at når først billederne er sendt, kan vi ikke længere kontrollere, hvor billederne ender, hvem der ser dem, og hvem der eventuelt sender dem videre.
Du fortæller i dit brev, at du mødte en dreng på nettet på et tidspunkt, hvor du var såret over en anden dreng. Og jeg tænker, at det er meget naturligt, når man er lidt sårbar, at man glemmer at passe på sig selv og derfor kan komme i en situation, som kan være svær at overskue og se en god vej ud af.
Derfor tænker jeg også, at du handlede rigtig fint, da du ringede drengen op.
Jeg ved ikke, hvordan selve jeres telefonsamtale forløb. Men som jeg fornemmer det, når jeg læser dit brev, er du usikker på, om han kunne finde på at lægge dine billeder på nettet, fordi du ved, at han før har gjort det mod en anden pige.
Jeg kan godt forstå dine bange anelser, men jeg tænker også, at det jo kan være, at han har lært af sin fejl. Måske har han forandret sig og vil ikke videresende billeder uden din tilladelse. Men det ved vi ikke, og derfor er det også vigtigt, at han får at vide, at du ikke vil have, at han lægger billederne af dig på nettet. Hvis du ikke fik det sagt til ham, er det en god ide, at du ringer til ham igen, eller at du skriver til ham og fortæller, at billederne af dig ikke skal på nettet. Han må nemlig ikke lægge billeder af dig på nettet uden din tilladelse.
Du skriver, at du skal starte på efterskole, og du frygter, at det år kan blive ødelagt, hvis han sender dine billeder ud. Samtidig skriver du, at du ikke vil fortælle om din situation til dine venner, veninder og din familie.
Jeg kender ikke dine venner, veninder og familie og dit forhold til dem. Men det er min erfaring, at det kan være rigtig rart at få fortalt, hvordan man går og har det til sine nærmeste. Det kan virke helt uoverskueligt at fortælle noget, som man inderst inde er lidt flov over, men det hjælper rigtig meget at dele det, som er svært. Det er også min erfaring, at selv de problemer som synes allermest uoverskuelige kan løses. Så måske er dit første skridt til et dejligt efterskoleår, at du får fortalt om dine tanker og din oplevelse af situationen til nogle af dine nærmeste.
Nogle gange er det sværeste selve det at få det fortalt. Derfor kan det nogle gange være nemmere at skrive et brev, så har du også mulighed for at fortælle, at du frygter deres reaktion og måske fortælle, at det har været rigtig svært for dig at skulle dele dine tanker og problemer. Måske du kan vise dem dette brev?
Men når det er sagt, så behøver det ikke altid være venner, veninder og familie, som du fortæller det til i første omgang. Det vigtigste er, at du ikke går alene med alle dine tanker.
Det er sådan, at de voksne omkring dig har ansvaret for at hjælpe dig, når der er noget, der er svært. Men før de kan hjælpe kræver det, at de ved, hvordan du har det. Du kan også vælge at tale med en venindes mor, en voksen som du kender fra fritidsaktiviteter, eller måske en lærer på din nye efterskole. Det vigtigste er som sagt, at du får det fortalt til nogle, du stoler på, så du kan få hjælp til at få det bedre.
Du skriver, at du er psykisk svag og har (eller har haft) en depression samt erfaring med selvskade – disse ting du nævner her er væsentlige i forhold til den hjælp, som du har brug for. Jeg kom til at tænke på, om du måske allerede i den forbindelse har talt med en læge? Hvis du har det, kunne det også være hende eller ham, som du kunne fortælle om de tanker, som fylder i dit hoved.
Du er også altid meget velkommen til at ringe eller sms'e til os på BørneTelefonen på tlf.nr. 116 111 eller skrive til os på chatten.
Bedste hilsner fra BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!