Brev
Billeder
Hej
mig og nogle af mine venner sad her tidligere idag og snakkede om “nøgen” billeder på ens telefoner,
min ene ven havde fået nogle billeder af nogle piger og de havde fået nogen af ham,
det vi kom til at snakke om var, om det var ulovligt at have de billeder på sin telefon, da det jo teknisk set er “børneporno” man har på sin telefon, men er det ikke det samme som hvis en voksen sender et nøgen billede til en anden voksen?
men det var enligt bare mit spørgsmål
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15
Tak for dit brev. Teknisk set, har du ret i, at nøgenbilleder af unge under 15 år kan betragtes som børneporno - i hvert fald, hvis billederne har seksuel karakter. (Fx. hvis personen på billedet onanerer eller står i en seksuelt udfordrende position.)
Hvis personerne på billederne er over 15 år og frivilligt har udvekslet fotos, burde der ikke være problemer i det. (Når bare de husker, at det er forbudt at offentliggøre billeder af andre personer, uden de har givet lov til det. Derfor vil det fx ikke være lovligt at lægge billederne ud på nettet.)
Mange hilsner fra BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!