Bange for jeg har Sendt video af mit lem ved fejl

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år.

Det er ikke særligt fedt at begå fejl og blive bekymret - men det sker, for alle! Vi begår sjældent den samme fejl to gange - fordi vi lærer af vores fejl. Jeg synes, at du viser mod ved at fortælle om din fejl til os og jeg synes også, du viser mod ved at spørge om, hvad du kan gøre nu.

Altså, jeg foreslår faktisk, at du fortæller din ven om, hvad der er sket. Han vil måske kunne forstå, hvad du havde gang i og at du sendte videoen ved en fejl. Formentlig forstår han, at du er ked af det, og at du er urolig for konsekvenserne. Spørgsmålet er, om ikke det er bedre, at du selv fortæller ham, hvad der er sket? Måske vil han alligevel, på et tidspunkt, finde ud af det hvis pigen går på opdagelse i, hvem der havde hans snap dén dag, og han kommer i tanke om, at det var dig? Hvad tænker du om den måde at se det på?

Du kan mærke hvor meget energi, du bruger, på at være urolig for at blive opdaget. Ofte er det bedste løsning, at få taget hul på det og tale med f.eks. din ven om det. Jeg er sikker på, at han vil forstå, at det var en fejl. Jeg kunne forestille mig, at pigen er blevet utryg, fordi hun ikke ved hvad det handlede om. Hun har nok bare forsøgt at passe på sig selv. Din ven kan hjælpe med, at tale med pigen om det.

Du kan også overveje at fortælle din far, din storebror, en onkel, eller en anden voksen, hvad der sket. Måske kan de give dig nogle idéer, som dur bedre for dig end dét, jeg foreslår. Jeg tænker, det tit er godt at dele sine tanker med en anden. Det håber jeg også, det er for dig. Jeg ønsker dig held og lykke med at finde en løsning, som dur for dig. Jeg er sikker på, at det nok skal gå i orden igen, selvom det ikke føles sådan. når man står midt i det.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.