Brev
At blive kaldt billig…
Kære Børne-Brevkasse..
Jeg har et problem, som jeg selv har rodet mig ud i. For lidt tid siden skrev jeg meget sammen med en dreng, og jeg begyndte at stole rigtig meget på ham. Han sendte så et billede til mig af sin mave, og spurgte om jeg også ville sende et af min. Det gjorde jeg så, fordi jeg stolede på at han ikke ville vise det til nogen.
Men nu står jeg så et par uger efter, hvor han så har sendt det videre så alle bare har set det, og jeg synes det er rigtig tarveligt, fordi jeg bliver kaldt billig og ulækker og alt sådan noget. Jeg er enormt sårbar, og virkelig ked af det over at jeg sendte det billede.
Jeg har sagt til ham at jeg synes det er mega tarveligt, og at han virkelig er ond ved mig. Han ignorere det bare, og han siger at jeg selv er uden om det. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre, og jeg har virkelig brug for hjælp. Det nytter ikke noget at snakke med ham om det, for han lytter ikke og han er ligeglad. Jeg ved godt at jeg selv startede det, men det er ikke rart at blive kaldt billig og ulækker.
Jeg troede bare ikke han var sådan!  Håber denne besked gav bare en lille smule mening, og at i kan hjælpe mig.
Kærlig hilsen mig 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg forstår rigtig godt, at du føler dig sårbar over det, den dreng har gjort. Det var rigtig tarveligt gjort af ham, og et stort tillidsbrud, når I havde fået en fortrolighed. Jeg synes bestemt ikke, at du er billig, for du sendte det jo til ham i al fortrolighed og ikke for at dele det med alle mulige andre.
Jeg synes, at det er godt, at du har sagt fra over for drengen og sagt hvordan du har det med det, og mon ikke han inderst inde er lidt flov over det..?
Jeg forstår det sådan, at I aldrig har mødt hinanden i virkeligheden, men kun på nettet? Er det mon rigtigt forstået..? Jeg tænker, at det måske er sådan, at nogle kan finde på at gøre og sige ting på nettet, som de ikke ville gøre, hvis de kendte hinanden i virkeligheden. Det er som om, at grænserne er nogle andre på internettet. Så tør du måske at vise et billede af dig selv, som du måske ikke ville have vist drengen, hvis du havde kendt ham fra klassen..? Jeg tænker, at din oplevelse kan have har lært dig (på den hårde måde godtnok), hvordan nettet kan misbruges og andre kan overskride ens grænser, hvis man ikke passer rigtig meget på sig selv..?
Hvis du har mod til det, kunne du måske skrive om din oplevelse til de samme som har set dit billede på nettet..? Du kunne måske skrive, hvordan du føler dig krænket og advare andre om at lægge nogle billeder ud af sig selv, også selvom de har tillid til den, de skriver med..? Jeg tænker, at det måske kunne være en måde for dig at genvinde din værdighed, og samtidig kunne du advare andre om at gøre det samme. Jeg tror desværre, at en del piger har oplevet noget lignende, og måske kunne du hjælpe nogen af dem til at tænke sig om en ekstra gang, inden de lægger billeder ud..?
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt videre. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale videre med en rådgiver om det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!