Afhængihedsproblem

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du,

Tak, for dit brev om din afhængighed af Twilight. Du skal vide, der er mange piger, der som dig, har elsket og elsker denne serie og set den om og om igen. Det er der ikke noget unormalt i. Du er ved at være en stor pige, og så er der helt normalt der er serier som man kan blive helt optaget af og ønsker at se flere gange. Og som du selv skriver, så er der skuespillere med, som du synes er flotte og skøn musik. Nu ved jeg ikke om det er dine forældre, der fortæller du skal holde en pause med serien? Hvis det er, så handler det måske også om de synes, du skal lave noget andet end at sidde og se fjernsyn? Måske I kan lave en aftale om, hvor tit du må se den?

Jeg synes at det lyder som en god idé at læse bogen. Jeg er helt sikker på at bogen vil give filmen nogle ekstra lag. Altså noget information og andet, som der ikke er med i filmen. nogle gange kan bøger og film faktisk være ret forskellige fra hinanden, selvom det i bund og grund er den samme historie. Du kan jo når og hvis du læser bøgerne forestille dig de personer som du særlig godt kan lide og ligesom se det for dig, hvis du forstår?

Du spørger hvordan du kan stoppe med at være afhængig? Måske du i stedet skal prøve at acceptere at lige nu synes du Twiligt er en god serie og bare nyde dette og så vil du opdage på et tidspunkt så fylder det ikke så meget mere og så er det måske en anden serie du får interesse for. Det er helt normalt.

Men hvis det fylder for meget lige nu, så prøv måske at lav en aftale med dine forældre om hvor tit du sidder og ser den og prøv så at bruge lidt tid med veninderne. Du kan jo altid, som jeg også kan læse du gør, tale med veninderne om serien. Og hvis du så også læser bøgerne, kan I jo også tale om dem. Det kan også være dine veninder har ideer til andre serier, som er spændende? Måske Harry Potter eller Hunger Games?

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.