2 drenge og mig omnatten

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er godt du skriver hertil med din tvivl og dine forvirrede tanker. Jeg kan godt forstå dig, at du må have følt dig temmelig overvældet ved, at vågne op til sådan en sms-storm.

Nogle gange kan det være vanskeligt med smser, mail og andre ting der er sendt på skrift. Problemet kan være, at det ikke er muligt at lave om igen. Kan det tænkes, at dine to drenge venner i starten måske slet ikke vidste, at de begge to skrev til dig? Eller har de mon begge to været klar over det?

Har du tænkt over, om drengene måske er berørte - flove over, at de har sendt dig alle de beskeder, måske ved de slet ikke have de skal sige til dig nu?

Når du beskriver, at du har haft noget kørende med dem begge to, kan det så tænkes, at de begge drengene er usikre overfor dig? Det kan måske være svært for dem, at vide om du kan lide dem eller ej, kan der spille sådanne følelser ind hos dem, tror du?

Hvordan har du det med dine følelser for de to drenge nu? Jeg tænker det måske kunne være godt for jer alle tre, hvis du kunne få afklaret, hvordan du har det med dem? Du kan måske finde ud af, hvad du føler for dem eller ikke føler for dem, ved at skrive det ned på papir. Du kan lave en liste på hver dreng, og skrive dine følelser ned, det kan hjælpe dig med at afklare hvordan du har det, og hjælpe dig til at få det fortalt til drengene. Det tror jeg vil give mere ro, og mindre usikkerhed. Mon, du kan følge mig i det?  Hvis de to drenge er venner, kan det være svært for dem at finde ud hvor de står i forhold til dig og hinanden. Hvis du har haft noget kørende med dem begge og de er i tvivl om hvem der er kæreste -  og hvem der er din ven?

Selv om det måske kan virke som en svær samtale at tage hul på, tænker jeg, det kunne være en god idé for dig, at få talt med begge drenge på skift. Måske kunne du, når du taler med dem, fortælle hvordan du selv oplevede alle de sms'er. Måske ved de to drenge ikke, hvordan du havde det med at vågne til den mængde beskeder.

Hvis du tænker, det ville være godt for dig, at tale med en rådgiver ved Børns Vilkår rådgivere er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Når du ringer til BørneTelefonen kan du tale helt anonymt.

Mange Kærlige Hilsner

BørneBrevkassen.

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.