Brev
Min nye skole
Kære børnetelefonen. Før juleferien skiftede jeg skole pga jeg faktisk blev mobbet lidt. Jeg kendte ikke nogen på min nye skole så det var noget helt nyt. Problemet er at i min nye klasse har jeg det ikke så godt, folk er grænseoverskridende for hinanden og jeg tænker det bare er en kultur i klassen, men jeg syntes ikke det er særligt rart når folk også er grænseoverskridende over for mig. Det er bare blandt andet en af tingene som jeg ikke bryder mig om ved klassen. De er søde nok hver især, men når de er flere sammen med mig i fx frikvarteret begynder de at gøre ikke søde ting nok for at være lidt sjove for de andre. Der var normalt 4 klasser i min årgang, men her i dette skoleår er de blevet slået sammen til 3 klasser, så det vil sige at det er en forholdsvis ny klasse. Dette er min fjerde uge og jeg har allerede fået en dårlig start på dagen pga i slutningen af dagen da jeg skal til at gå hjem skubber en for min klasse mig ned på det klamme mudder (nok for sjovt) og jeg bliver helt beskidt, men har også slået mig hårdt. Jeg tør ikke sige det til mine forældre fordi at det har allerede været svært nok at skifte skole en gang for dem og jeg kan mærke at de er en smule stressede for de har også meget arbejde og to børn at se til. Mig på 12 år og min storebror på 17 der får rigtig nemt humørsvingninger hvilke jeg kan også mærke at jeg er begyndt at få. Hvad skal jeg gøre for jeg har svært ved at sige det til mine forældre. Tak for i har ville bruge tid på dette.👍
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige dreng.
Tak for dit brev. Det er godt du skriver til BørneTelefonen, når du føler tingene er for svære.
Du skriver, du skiftede skole før juleferien, fordi du blev mobbet på den gamle skole. Du fortæller, at det er en helt ny klasse, som er blevet slået sammen, og at det er lidt voldsomt til tider. Du bruger ordene grænseoverskridende, fordi det virker noget voldsomt det hele.
Jeg kan godt forstå, at det må føles hårdt at flytte fra en klasse med mobning og opleve, at skoledagen ikke er blevet så meget bedre på den nye skole. For også på den nye skole virker nogle af børnene grænseoverskridende og grove.
Når jeg læser din beskrivelse af klassen, så får jeg nogle tanker, som jeg vil dele med dig. Normalt når man går i en klasse fra starten, så lærer man hinanden at kende. Man får nogle kammerater lidt på kryds og tværs af klassen. Man følges med sin klasse gennem skoletiden, og det føles trygt. Selvom der altid vil være nogen, der laver lidt ballade og sådan, så kender man til det og navnlig hvordan det ender.
I din nye klasse er alle lidt nye i forhold til hinanden. Det er en klasse, der er blevet blandet i forhold til de andre klasser. På den måde er I alle nye overfor hinanden og forsøger at finde jeres rolle og plads i klassen. Nogle reagerer på dette ved at blive lidt voldsomme og med forsøg på at være sjove på andres bekostning. Ofte skyldes det, at de er lige så usikre som alle andre.
Uanset årsagen så er det ikke okay at blive skubbet ned i mudderet, og jeg kan godt forstå, du blev ret ked af det. Især fordi du jo kommer fra en klasse, hvor der var mobning. Det var jo netop den slags grove og grænseoverskridende ting, du forstøgte af komme væk fra ved at skifte klasse.
Jeg læser af dit brev, at du ikke vil fortælle det til dine forældre, fordi de har nok at spekulere over. Men du skal vide, at dine forældre har pligt til at passe på dig, uanset hvor travlt de har det. De fleste forældre kan tåle rigtigt, rigtigt meget, også selvom de ser bekymrede og trætte ud. Jeg forestiller mig, at de nok vil være gladest for den ærlige version af, hvordan det går dig – nu de også har hjulpet dig med at komme på den ny skole. Det kan føles rart og være vigtigt for dine forældre at vide, hvorfor du nogle dage måske er lidt stille eller virker indadvendt.
Dine forældre kan måske holde et lille møde med din ny skolelærer, så din lærer ved, hvordan du oplever klasse?  Der er ret sikkert andre, der også oplever klassen som hård at gå i. Din lærer har brug for at være opmærksom på stemningen i klassen, så der kan gøres noget. Usikkerheden og den grænseoverskridende adfærd er ikke er godt for nogen!
Det er vigtigt, der bliver handlet på, hvordan du og andre i klassen har det, for ellers kan jeg være bekymret for jeres skolegang. Du virker som en sød og meget fornuftig  dreng, som godt kan se, at den usikre stemning i klassen ikke er god for dig, der netop har flyttet skole for at komme over i en bedre klasse. Derfor håber jeg virkeligt, at tager fat i dine forældre og din lærer, så I kan tale sammen.
At din bror har humørsvingninger kan måske skyldes, at han er i en alder, hvor det er meget naturligt at få det. Der sker mange ting med kroppen og følelser, og det kan være med til, at man bliver noget svingende i sit humør. Teenagealderen kalder man det, og du er nok også ved at komme i den proces:  at skulle lære sig selv og sin krop at kende. Det skal du ikke være bekymret over.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig. Hvis du føler du har brug for at snakke mere om det, vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116111. Du får en voksen i røret og kan fortsat være anonym. Det kan du også være, hvis du ringer til Elevtelefonen Her kan du tale med en elev på din egen alder, der kender til at skulle ‘tackle’ livet i skolen. Jeg ved fra andre unge, at rådgiverne på Elevtelefonen kan være supergodt at ringe til.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen