What to do?!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Tusind tak for dit brev til Brevkassen, hvor du fortæller lidt om din klasse, og hvordan pigegruppen fungerer.

Først vil jeg sige, at du lyder til at være en rigtig sød veninde. Du tænker på din veninde K, mærker efter hos dig selv og finder ud af, at du ikke kan se på, at en veninde taler dårligt til en anden. Det er rigtig godt, at du mærker efter dine egne grænser og siger fra, når de bliver overtrådt!

Du gør det rigtige, for når man er sød og god ved andre kommer det aldrig dårligt igen. Det er altså aldrig dårligt at opføre sig godt. Jeg kan godt forstå, at du selvfølgelig ikke er interesseret i at gruppen vender sig mod dig. Men hvad ville der mon ske, hvis du fortalte til N, hvorfor du sagde til hende, som du gjorde? Måske kunne du snakke med N om det? Måske kunne det endda være, at N kan sætte sig i K's sted, når I snakker om det? Du kunne fx sige til hende, at grunden til, at du blandede dig var, at du kom til at tænke på, hvordan du ville have det, hvis det var dig.

Du skriver, at du allerede har forsøgt at tale med dem, som du stoler på. Og du har også forsøgt at sige det til din lærer, det er rigtig godt. Faktisk er din skole forpligtet til at have en antimobbestrategi, så jeg er ked af at høre, at din lærer ikke har taget dig og din klasse seriøst endnu. Derfor synes jeg faktisk, at du skal gøre forsøget endnu en gang. For nogle gange hjælper det at gentage for læreren, at der er et problem. Her kunne du fx sige, at du ikke føler, at de gør noget, når du fortæller om, hvad der foregår i klassen. Kunne du have mod på at sige det til din lærer igen?

Måske du kan vise din lærer og måske også dine forældre dit brev til mig og mit svar. Måske det kan være dig en støtte i denne vigtige snak, så du bliver taget seriøst, for det har du og klassen brug for.

Du lyder som en pige med ben i næsen, og jeg synes, at det er så flot, at du følger din mavefornemmelse for, hvad der er i orden og ikke i orden.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.