Brev
vold
Hej bb jeg er en dreng ramt af rimelig mange problemer lige for tiden her er et af dem. det startede med at jeg blev lidt ( underforstået”meget sur”) På en af mine venner og kastede ved et uheld en stol hen på en am mine veninders arm så den blev forstuet. Så gik jeg uden at tænke over hvad der var sket.
Senere talte jeg med min lærer og hun sagde at jeg skulle lade være med at kaste med stole uanset hvad der sker, så sagde jeg ja ja og jeg gik ind i klassen. Nu er det entelig over stået men jeg har det som om alle er i mod mig og er bange for mig, men normalt er jeg altså stille og rolig men ik når jeg blir sur.
Nå men mit entelige problem er at ingen gider være sammen med mig og ingen gider bare snakke med mig når vi f.eks. når vi laver et prosiækt hvor vi skal snak sammen.
Hjælp mig F…L… med det her
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære F... L...
Tak for dit brev, det lyder ikke rart, at du er ramt af problemer, så det er godt, du skriver. Forhåbentlig kan svaret her give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre..?
Da jeg læste dit brev fik jeg fornemmelsen af, at du er rigtig ærgerlig over, at de andre virker bange for dig siden dengang, hvor du smed en stol efter en af dine venner. Det kan jeg godt forstå, hvis du er ked af. Vi har allesammen brug for at være en del af fælleskabet og det er ikke rart, hvis vi fornemmer, at andre vælger os fra.
Jeg tænker på om du mon kunne have mod på at printe dit brev til BørneBrevkassen ud - evt. sammen med svaret - og vise det til din klasselærer..? Jeg synes nemlig at dit brev rigtig fint viser, hvordan du har det, og at du har brugt for noget hjælp til at få det bedre i skolen. Og det er jo blandt andet lærernes job at sikre, at alle føler sig godt tilpas i skolen.
Hvis lærerne ved, at du gerne vil være sammen med de andre, kan de også bedre tilrettelægge noget undervisning, hvor de fx. bestemmer grupperne. Hvis du får chancen for at vise de andre, at du gerne vil deltage sammen med dem, så kan det jo være at de får øjnene op for at du ikke bare er en hidsig fyr, der smider med stole, men at du er eget mere end det..?
Måske kunne det også være med til at få de andre til at slappe lidt mere af overfor dig, hvis du kunne finde mod til at sige til dem, at du er ked af, hvis de går og er utrygge ved dig efter den gang med stolen..? Tror du, du kan det? Sommetider skaber det nemlig omkring en person, hvis man har modet til at stå frem og sige, hvad man gerne ville have gjort anderledes...
Du nævner slet ikke dine forældre, så jeg har ikke rigtig nogen fornemmelse af, om de mon kan støtte dig i det her? Men umiddelbart tænker jeg, det er vigtigt, at de også får besked om alt det her..? (Måske ved de det allerede, men gør de ikke, tror jeg, det vil være en god ide at fortælle dem det.) Tit kan forældre nemlig være en god støtte, når man skal have skolen til at ændre på noget.
Hvis du ikke synes, du har mod på at prøve nogle af de forslag, jeg er kommet med, så kunne du måske i stedet overveje at søge lidt mere direkte rådgivning på BørneTelefonen (116 111), hvor rådgiveren har bedre mulighed for at stille uddybende spørgsmål.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen