vold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære F... L...
Tak for dit brev, det lyder ikke rart, at du er ramt af problemer, så det er godt, du skriver. Forhåbentlig kan svaret her give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre..?
Da jeg læste dit brev fik jeg fornemmelsen af, at du er rigtig ærgerlig over, at de andre virker bange for dig siden dengang, hvor du smed en stol efter en af dine venner. Det kan jeg godt forstå, hvis du er ked af. Vi har allesammen brug for at være en del af fælleskabet og det er ikke rart, hvis vi fornemmer, at andre vælger os fra.
Jeg tænker på om du mon kunne have mod på at printe dit brev til BørneBrevkassen ud - evt. sammen med svaret - og vise det til din klasselærer..? Jeg synes nemlig at dit brev rigtig fint viser, hvordan du har det, og at du har brugt for noget hjælp til at få det bedre i skolen. Og det er jo blandt andet lærernes job at sikre, at alle føler sig godt tilpas i skolen.
Hvis lærerne ved, at du gerne vil være sammen med de andre, kan de også bedre tilrettelægge noget undervisning, hvor de fx. bestemmer grupperne. Hvis du får chancen for at vise de andre, at du gerne vil deltage sammen med dem, så kan det jo være at de får øjnene op for at du ikke bare er en hidsig fyr, der smider med stole, men at du er eget mere end det..?
Måske kunne det også være med til at få de andre til at slappe lidt mere af overfor dig, hvis du kunne finde mod til at sige til dem, at du er ked af, hvis de går og er utrygge ved dig efter den gang med stolen..? Tror du, du kan det? Sommetider skaber det nemlig omkring en person, hvis man har modet til at stå frem og sige, hvad man gerne ville have gjort anderledes...
Du nævner slet ikke dine forældre, så jeg har ikke rigtig nogen fornemmelse af, om de mon kan støtte dig i det her? Men umiddelbart tænker jeg, det er vigtigt, at de også får besked om alt det her..? (Måske ved de det allerede, men gør de ikke, tror jeg, det vil være en god ide at fortælle dem det.) Tit kan forældre nemlig være en god støtte, når man skal have skolen til at ændre på noget.
Hvis du ikke synes, du har mod på at prøve nogle af de forslag, jeg er kommet med, så kunne du måske i stedet overveje at søge lidt mere direkte rådgivning på BørneTelefonen (116 111), hvor rådgiveren har bedre mulighed for at stille uddybende spørgsmål.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.