Vil gerne flytte skole.

Hej. Jeg er en pige på 12 år der går i 6. klasse og har tænkt på at flytte skole lige siden 5.

Jeg har altid følt mig utilpas i min klasse. Jeg har ikke så mange venner da de fleste er meget barnlige. Jeg er meget længere fremme i skoene end dem. Jeg er altid sammen med folk der er ældre end mig, og folk tror altid at jeg er ældre end jeg faktisk er.
Men problemet er at jeg ikke tør at spørge min mor. Jeg ved godt at man på en måde skal være tryg ved sin mor, men det er jeg altså ikke.

Det er ikke fordi min mor har gjort mig noget. Jeg er bare bange for at hun ikke forstår hvorfor, da hun ikke helt ved hvor ufedt det faktisk er at føle sig så moden i forhold til de andre.

Også fordi at jeg aldrig lærer noget. Hvis jeg selv skulle sige det er jeg ret god til matematik. Men min lærer har aldrig styr på klassen så ham får aldrig tid til at give mig nogle sværere ting end de andre. Vi har også Jam læreren til engelsk. Og nieavouet er så lavt at min lillesøster der er to år yngre end mig næsten er lige så god til det.

Det er faktisk kun dansk og tysk hvor vi lærer noget

Hvordan skal jeg sige det?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej kære 12-årige

Hvor er du modig, at du nu fortæller om dine tanker og ønsker her i et brev til mig på BørneTelefonen. Det er helt sikkert et skridt i den rigtige retning.

Jeg kan udmærket godt forstå dine tanker og også dit behov for at kunne føle dig mere udfordret i din skoletid. Både socialt og fagligt.

Selvom dine klassekammerater behandler dig godt, så kan jeg godt forstå, at du får den tanke at skifte skole.

Nogle tænker måske, at man bare bare kan ses med sine mere modne venner efter skoletid. Men det sociale og faglige hænger sammen. Man lærer bedst sammen med andre unge, som man modenhedsmæssigt passer nogenlunde sammen med. Samtaler i klassen, og arbejde i grupper giver læringsmæssigt mere mening og værdi, når man ikke føler sig som ‘i forskellige verdener’.

‘Det faglige’ er derfor endnu en grund til at overveje, hvordan du egentligt har det i skolen. Og det er forståeligt, at du tænker på et skoleskift.

Det er ikke nogen skam eller særligt besværligt at skifte skole. Så det skal du lige vide – du er ikke spor besværlig og muligheden for at skifte skole er der. Men det kræver at dine forældre også synes om ideen.

Uanset hvor svært det kan føles, så bliver du nødt til at fortælle dine forældre omkring dine tanker.
Hvis du nu lægger vægt på at du ikke føler dig udfordret fagligt, vil dine forældre måske også være mere interesserede i at du skifter klasse eller skole.

Lige nu ved dine forældre måske ikke, hvor dygtig du rent fagligt er, og hvor lidt udfordret du bliver.
Så kunne du måske ikke fortælle dine forældre omkring din situation? Du kan eventuelt vise dem dette brev til os på BørneTelefonen og måske også vores svar til dig?

Det lyder som om at din lærer ved, at du er fagligt stærk, siden at du har bedt ham om at give dig sværere opgaver end de andre elever får. Derfor kunne en løsning være at du, dine forældre og din lærer fik snakket sammen. Dine forældre kan indkalde din lærer til en samtale omkring de tanker oplevelser, som du sidder med.

Jeg håber at du får fortalt om dine tanker og oplevelser. Og så håber jeg at du får indfriet dine behov, så du kan få nogle gode lærerige og udfordrende år fremover.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.