Vikar.

Hej BB!
Vi er 2 piger, og er begge 13 år.
Vi har haft en vikar i noget tid.
Han kigger hele tiden på os, og vi foretrækker det som en pædofil.
Måske er det bare os, men vi føler det rigtig ubehageligt.
Vi vil gerne bede om nogle tips til at få den tanke væk! 🙂

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære unge på 13 år.

Jeg tænker ikke, at I skal få den tanke væk – men tage den alvorligt.

Måske I kunne sige til vikaren, at I gerne vil tale med ham. Og fortælle ham, at I oplever, at han kigger på jer hele tiden.  I kan spørge, hvad det handler om og fortælle ham, at det føles ubehageligt.

Måske slår han det væk og siger, at det er noget I finder på – eller den slags. . Så kan I fortælle, at det ikke er sådan, I oplever det. Og I gerne vil have at han stopper med det, for I bliver utrygge ved det.

Selv hvis han “bare” kigger uskyldigt på jer, så ændrer det jo ikke på det, I oplever.

Når man oplever noget er rigtig ubehageligt, så skal man tage det alvorligt. Også selvom I opdager, at der ikke lå noget i det fra hans side. Man kan jo ikke sige, at det man føler er forkert – for en følelse er noget, man føler. Og der er ikke nogen følelser, som er forkerte.

I føler, at han kigger på jer hele tiden. Og måden han gør det på giver jer følelsen af, at han tænker på noget seksuelt omkring jer. Det er slet ikke okay. I skal kunne gå i skole og være trygge.

Måske I ikke har lyst til at tale med ham om det alene. Så tænker jeg, at I nok skal have en anden voksen med, når I taler med ham. Måske der er en anden lærer på skolen, som I er trygge ved. Eller en af jeres forældre, som I først kan fortælle det til og som også kan være den, der styrer samtalen.

Måske sådan en samtale kan gøre, at det hele falder på plads. Måske han bliver opmærksom på, hvordan han virker på andre. Måske kan han ændre det. Det er nemlig sådan, at ting tit falder på plads, når man får talt om det – også selv om det ikke altid er rart at tage sådan en samtale.

I kan her læse om jeres rettigheder. Nogle gange er det lettere at sige fra, når man ved, at man har rettigheder og der er hjælp at hente, hvis de ikke bliver overholdt.

Jeg synes, det er så godt, at I tager jeres følelser alvorligt. I mærker, der er noget, som I ikke er trygge ved. I sætter ord på det, I oplever – og beder om hjælp!  Og det lyder også til, at I er I en situation, hvor det måske er meget godt at tage en voksen med til sådan en samtale.

Det er en måde at stå ved jer selv og det I oplever. Samtidig er det også en måde at give vikaren en mulighed for at blive opmærksom på, hvordan han virker på andre, og hvordan man skal opføre sig som voksen. Især når man arbejder på en skole og har ansvar for, at alle føler sig trygge.

Kærlig hilsen Børnetelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.