Brev
Vennerne
Hej Børnetelefonen jeg er en dreng på 14 år og skal til at gå i 9 klasse.
Jeg har nogle kammerrater som ikke går særlig meget op i skolen.
Men jeg går selv meget op i skolen.
Jeg vil gerne prøve at få så gode karaktere som overhodvet muligt så jeg er parat efter folkeskolen.
Så mit problem er at jeg følger at jeg ikke er så meget sammen med mine venner som jeg burte være.
Mine venner siger også til mig at jeg ikke skal gå så meget op i skolen som jeg gør, og ikke tinke på omverdnen så meget, men mere at være sammen med dem. Defor spørg jeg jeg om hvad jeg skal gøre.
– Skal jeg være mere sammen med mine venner, men måske for
laver karaktere til eksamen.
– Gøre som jeg gør og fokusere på skolen og mindrer med vennerne.
– Eller skal jeg gøre noget helt andet.
Jeg håber at i kan hjælpe mig når jeg skal tilbage på skolen igen efter sommer feiren, så jeg ved hvad jeg skal gøre.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 14 år
Tak for dit brev. Jeg kan se, at du går og tænker over balancen mellem skolearbejdet og tiden til vennerne. Jeg kan godt forstå, at det kan være en svær balance at finde.
Som jeg læser dit brev, som vil du egentlig gerne begge dele. Altså både skolen og vennerne. Men du har svært ved at finde tid til begge dele. Er det mon rigtig forstået?
Måske kunne det være en løsning, at du bestemte dig for, hvor meget tid, du vil bruge på skolen og hvor meget du vil bruge på vennerne. Det kunne for eksempel være sådan, at du har to timer til at være sammen med vennerne efter skole, og så har du to timer til at lave skolearbejde, når du kommer hjem.
Det kan også være et andet antal tid – det er bare et eksempel med de to timer. Og det behøver ikke være lige meget tid. Det kan godt være, at du helst vil bruge mest tid på skolen. Og mindre på vennerne. Eller omvendt.  På den måde vil du have sat tid af til begge dele og du vil føle, at du får gjort det “du skal”. Giver det mon mening for dig?
Det kunne også være, at du hellere vil lave en liste over, hvornår det er vigtigt for dig at være sammen med vennerne. Og hvornår du hellere vil sige ja til skolen. Måske kan du mærke, at du gerne vil være sammen med vennerne, når de laver noget bestemt. Det kan fx være, når de er på stranden sammen, når de går i biografen eller har hyggeaften hjemme hos en af dem. Mens du hellere vil vælge skolen til, hvis de ikke rigtig skal lave noget sammen men bare hænge ud. På den måde kan du lade situationen bestemme, om du vælger skole eller venner.
Du skriver, at dine venner siger, at du ikke skal tænke så meget på omverdenen, men hellere være sammen med dem. Jeg kan ikke lade være med om du mon føler dig presset (af medierne, de sociale medier, din familie, dine lærere eller noget helt andet) til at skulle arbejde hårdt for at få gode karakterer, siden dine venner siger sådan? Der er ikke noget som helst i vejen med at arbejde hårdt for at få gode karakterer, men det skal helst være fordi man også selv ser en mening med det og ikke bare for nogle andres skyld.
Overvej derfor, hvorfor du bruger meget tid på skolen. Og overvej om det er fordi, du gerne vil. Eller om du føler dig presset til det. Det er jo dit liv, og derfor dig, der skal leve det, som du har lyst til.
Det, at du allerede har gjort dig så mange tanker om en god balance mellem skole og fritid, virker for mig som om, at du allerede er godt på vej til at få skabt en god balance. Jeg tænker, at du skal bruge dine allerede gode overvejelser til at få fundet en balance, som passer godt til dig. Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen