Brev
Veninde
Hej jeg har meget svært ved at overskue min vendine nogle gange.
Er blevet halvt mobbet ad hende. og hun kan også godt have det svært nogle gange. Jeg kan både elske hende og hade hende. Vi er rigtigt meget sammen fordi vi begge rider på samme rideskole. Men skal jeg bare lade hende ligge og finde nogle andre at være sammen med eller skal jeg blive ved med at være sammen med hende.
Kh pige på 9. tak på forhånd
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 9
Først om fremmest vil jeg fremhæve, at det er virkelig modigt, at du rækker ud til brevkassen med dit dilemma, for den fornemmelse jeg får fra dit brev er, at hele situationen med din veninde er uoverskuelig og svær at være i. Det er rigtig flot, at du mærker efter i dig selv, at din grænse for hvad du vil og skal finde dig i, fra en venindes side er blevet overskredet!
Du har allerede gjort dig en del tanker, om hvorvidt du skal forsætte venskabet med din veninde, fordi du har oplevelsen af, at hun halvt mobber dig. Men på samme tid lyder det som om, at i har kendt hinanden i et stykke tid gennem rideskolen, så det kan være svært “bare” at give slip på hende.
Det ses desværre ofte at mennesker – både børn og voksne -, som har det svært, lader det gå ud over andre. Altså de, der måske selv bliver mobbet, ender med selv at mobbe. Dette er ikke en undskyldning for din venindes behandling af dig! For mobning er aldrig okay, men måske dette kan være en forklaring?
Har du overvejet at snakke med din veninde? Måske kan du starte med, at i kan snakke om hendes situation? For måske kan dette give en bedre viden, om hvorfor hun behandler dig, som hun gør? Det er dog vigtigt, at hvis du vælger at tage snakken med din veninde, at du også får sagt, at det er svært at være hendes veninde, når hun ikke behandler dig ordentligt. Du kan med fordel prøve at komme med konkrete eksempler på situationer, hvor hun ikke har behandlet dig retfærdigt.
Det kan være utrolig svært at gå ind i sådan en samtale med en veninde. For som jeg forstår det på dit brev, så er du ikke helt klar til “bare” at lade hende ligge. Og ved at tage samtalen med hende om hendes behandling af dig, kan du risikere at sætte jeres venskab på spil. Men på samme tid kan samtalen også bringe jer tættere sammen, fordi i forhåbentligt får en positiv samtale, der kan være et skridt i den rigtige retning for jeres venskab.
Det fremgår ikke af dit brev, om i også går i klasse sammen? Hvis i gør, så kan du henvende dig til din klasselærer eller en anden lærer, som du føler dig tryg ved, og få hjælp til at tage samtalen med din veninde, så du ikke står i situationen alene. Går i nu ikke i klasse sammen, kan du så måske snakke med din ridelærer om situationen? For måske vedkommende kan hjælpe dig og din veninde videre?
Er disse forslag ikke en mulighed, kan du så måske gå til dine forældre? Det kan til tider være svært, at snakke med sine forældre om sådanne ting, som den situation du befinder dig i lige nu, så måske du med fordel kunne vise dem dit brev samt mit svar?
Håber, dig og din veninde finder ud af det, og at du finder den løsning, der er bedst for dig
De bedste hilsner
BørneTelefonen